Capital plus credit.
Tekstiilitöösturite hiiglaslikus kompleksis, kanga-, õmblusmasinate- ja niidipoodide vahele peitunud väike kunstiprojekt. Asudes ühes reas ametlike teenusepakkujate ja poodidega, nägi KapitalCredit Plus oma kohmaka reklaamiga välja üsna usaldusväärne. Sisseastuja leidis eest kaks (umbkeelselt) teenindajat laua taga igavlemas ning lae alla tõmmatud nööridel kilekottidesse pakendatud hoiused. Tulevane hoiustaja sai oma väljavalitud eseme kohta täita ära blanketi, märkida vastavalt oma valikule, kas ta soovis oma 3% kasvu näha pikkuses, kaalus, mahus vms. ning seejärel pakiti objekt koos hoiustaja lepinguga järjekordsesse kilekotikesse ja lükati nöörile kasvama. Kuna kasseeriti ka postikulud, jäin huviga ootama, mismoodi mulle saadetud postkaart, mille olin hoiustanud, siis muutub. Kiri jõudiski varsti pärast biennaali lõppu ilusti kohale, kuid mingit muutust näha ei olnud. Mulle oli saadetud lihtsalt seesama kilekott koos sama lepinguga. Kuna mingit seletust juures ei olnud, tundsin end petetuna ning enam ma KapitalCreditPlusi ei kasuta.
Ilmselt oma platseebo-bürokraatiaga pidigi see olema irooniline kommentaar kapitalismile – seeläbi haakus projekt muidugi suurepäraselt Istanbuli üldise trendiga. Kui kunstnikud oleksid aga oma mänguga lõpuni läinud, oleksid võitnud kõik – objektid oleksid kasvanud, ühiskonnakriitiline probleemipüstitus nutikamalt esiletoodud ja külastajatel oleks projekt isikliku osalemise läbi kirkamalt meelde jäänud.
Kokkuvõttes – klientide petmise eest – 2/5
.........................................................................................
Näide totaalselt kadunud ja igapäevaellu sulandunud neoneoneo..kontseptuaalsest kunstist (aka arva pildil ära kunstiteos). Istanbuli biennaali üks satelliit-toimumispunkte oli ühe Aasia poolel asuva linnaosa kultuurikeskus, kus toimusid näitust saatavad lugemisrühmad. Muul ajal võis majas leida vaid väga kamuflaazheerunud märke biennaalist, mis õhutasid inimesi oma argikeskkonda tähelepanelikumalt silmitsema ja selle üle järelemõtlema. Iseenesest üllas ja õige eesmärk, aga sõnumid-kunstiteosed olid ise kahjuks lihtsalt pealiskaudselt sügavmõttelised.
1/5
.........................................................................................
Keskkonnad, kuhu saab sisse minna ja osaleda mingis natuke salapärases masinavärgis, on ikka toredad. Nii ka seekord, kuigi punkte võttis kõvasti maha see igavene küsimus, et mis mõte võiks sellel kaadervärgil ikkagi olla? Ükskõik kui tore teos visuaalselt ja tajutavuselt on, ihkaks nagu midagi veel. Loogika ütles, et pöörlemisel peaks kokku moodustuma erinevaid sõnu(meid), aga mis siis täpselt...?
2/5
.........................................................................................Mitmeosaline (skeemid, videod, joonised) dokumentatsioon suure korporatsiooni töölisperest. Ettevõte on huvitatud võimalikult pikast töösuhtest ning nii on tehtud kõik, et inimene enda külge köita ning võtta talt kõik põhjused ettevõttest lahkumiseks ning seda isegi oma vabaks ajaks. Tehase territooriumil elavad terved perekonnad koos, kompleksi juurde kuuluvad lasteaiad, koolid, spordiväljakud, kaubamajad, kohvikud jms. Kõiki elementaarseid igapäevaelu pisisasju, millega inimene on seotud suurema süsteemi külge nagu raha, võtmed jms, on asendatud vaid töölise identiteeti tõendava kaelakaardiga.
5/5
.........................................................................................ja üks animatsiooni-like projektsioon. Kogu masinavärk-siluett liikus aegluubis ning vahel sadas alla näiteks üksik jalgratas... selline aeglane poeetika.
.........................................................................................
Paul Chan. 1st light. 2005
kokku saab Istanbuli Biennaali "visuaalselt esteetiline blokk" minult 3/5
.........................................................................................
Non-Motivation Letters, 2000 - 2007
5/5
..........................................................................................
Burak Delier. ReverseDirection: Counter-Service. 2007
Margus: Spetsiaalne rõivabränd tänavarahutustes osalejatele. Pealtnäha tavalised punased joped, kuid strateegilised piirkonnad on polsterdatud tugeva soomusega ning kapuuts käib kokku nägu varjavaks maskiks. Juurde käib voldik ja õppevideo, mis näitab kuivõrd võimetu on politsei kumminui sellise jope vastu.
3/5
Tadej Pogacar. Code: Red, Brasil, Daspu. 1999/2000-2006, jätkuv
2/5
Lisamärkus:
Iseenesest on lõbus, milline kena soorollimudel neist rõivakomplektidest välja joonistub, tänava-mehe töö on võitlus ja tänava-naise töö on seks. Kust mujalt veel leida tänapäeval ürgmehi ja ürgnaisi kui mitte linnadzhunglist.
Nii et kahepeale kokku, traditsioonilise peremudeli propageerimise eest saavad need teosed lisapunkti, mis teeb siis kokku ( 3/5 + 1/5 + 2/5 + 1/5 ) / 2 = 3,5/5
..........................................................................................
Huang Yong Ping. Construction Site. 2007
Vt. ka Jyllands-Posten..
1/5
..........................................................................................
Hamra Abbas. Lessons On Love. 2007
Vt. ka Jyllands-Posten.
1/5
..........................................................................................
AES+F (Tatjana Arzamasova, Lev Evzovich, Evgeny Svyatsky). Last Riot - Last Riot 2. 2005 - 2007.
1/5
..........................................................................................
Ramon Mateos. One step forward, two steps backward. 2007
4/5
..........................................................................................
Peng Hung-Chih. Unity of All Religions. 2007
2/5
..........................................................................................
Michael Rakowitz. The invisible enemy should not exist. 2007
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar