Disinikuu, disainiöö ja disainigaalaga seoses arutleb Margus Tamm disaini olemuse üle.
Kirjutis valmis Eesti Ekspressi tellimusel.
Kirjutis valmis Eesti Ekspressi tellimusel.
Viimaste
kümnendite jooksul on disaini maine teinud läbi märkimisväärse
tõusu. Disainist räägitakse nii majanduse, kultuuri, tehnika,
isegi religiooni (intelligent design) kategooriates. Disaini
mõtteline territoorium on kasvanud ja kasvab veel. Võtame või
näiteks loomememajanduspoliitika uue lemmiklapse - teenusedisaini
(service design). Sisuliselt võiks seda tegevusharu nimetada
teenuseplaneerimiseks, service enginering-uks või lihtsalt
heaks teeninduseks, kuid uudseks muudab selle kategoriseeriv sõna
disain. Hiljuti sattus mulle raamatuletil silma album „Ancient
Egyptian Design.“ Albumis olid juba kooliõpikutest tuttavad
arheoloogilised atefaktid: potikillud, bareljeefid, sarkofaagid,
kaelaehted, odaotsad... Ajalooõpikutes liigitati kogu see kirju
kraam Vana-Egiptuse kunstiks. Kuid nüüd, nagu näha, on
disain tunginud ka muistse Niiluse delta-aladele. Tutankhamonil võib
olla ükskõik, kas hauarüüstajate järeltulijad liigitavad tema
surimaski kunstiks või disainiks, kuid meil tänapäeval on tegemist
kahtlemata märkimisväärse muutusega mõtlemises. Veel näiteid.
21. sajandi esimesest aastast pärinev gamechanger – iPod.
Antud vidinale omistatakse muusikatööstuse kardinaalse reformimise
või koguni päästmise au. Küllap õigusega, kuid kõrvalnähtusena.
Muusika oli selle vidina juures teisejärguline, muusika kuulamine
oli pigem igamehele sobiv sotsiaalselt aktsepteeritav ettekääne,
varjamaks oma tegelikke fetišistlikke tarbimisajendeid. Kuulamiseks
oli teisi, tunduvalt helikvaliteetsemaid, rääkimata kaugelt
odavamaid vahendeid, kuid ükski neist ei näinud nii hea välja, ei
olnud nii ihaldusväärsena eksponeeritud. Hilisem gadgetite
areng on tendentsi üksnes süvendanud. Disain on nihkumas
vahendist/vahendajast lõpp-produkti staatusesse. Teisisõnu: kui
varem peeti õigeks, et disainimise kui protsessi tulemuseks on
teatav rakendus, siis tendents on suunas, et disainimise kui
protsessi tulemus ongi disain.
Antud
tendentsi taustal tekib küsimus, et miks siis ikkagi räägitakse
vajadusest disaini märgata.
Probleemile
lähenemiseks, tuleks esmalt üritada määratleda, et millest me
ikkagi räägime, kui me räägime disainist.
English
Oxford Dictionary pakub disainile kui mõistele kaks definitsiooni:
1)
disain on dekoratiivne muster.
2)
disain on mingi tulevase objekti või ehitise planeering.
Esimese
määratluse põrmustas juba 1910 aastal Austria arhitekt Adolf Loos
oma, modernistliku esteetika jaoks alustrajava esseega „Ornament
und Verbrochten“ (Ornament ja kuritegu). Olgugi, et ornamentaalne
dekoor on praeguseks rehabiliteeritud, on tegemist ikkagi üksnes ühe
disaini võimalusega, mis kaugeltki ei suuda määratleda kogu
valdkonda.
Arusaam
disainist kui planeerimisest ja seejärel plaanipärasest
tegutsemisest oli tunduvalt elujõulisem (inglise keeles on planning
ja designing tunduvalt lähedasemad, kui nende eestikeelsed
vasted, eesti keeles kannab seda sidet paremini disaini
vähemglamuurne sünonüüm „kujundamine“). Kirjutises
„Recentness of Sculpture” arutleb Ameerika juhtiv kunstikriitik
Clement Greenberg minimaalkunsti üle. Aasta on 1967, Greenberg pole
enam see, kes ta oli, uus, pealetulev minimalismi-laine jääb talle
võõraks, ta ei saa sellest aru, kuid ta püüab oma vastumeelsust
varjata neutraalse analüüsi taha. Väide, mille juurde ta ikka ja
jälle tagasi pöördub, on, et minimaalkunst on väga hästi
disainitud. See tähendab, Greenbergi kirjeldusel, et minimaalkunst,
sarnaselt disainile, viib perfektselt ellu varemkoostatud
ratsionaalset plaani, ja tulemus on tuletis (kus
puudub spontaansus, vastuolulisus ja aistingulisus). Greenberg
muidugi eksis minimaalkunsti osas, kuid veelgi enam eksis ta disaini
osas. Oma kaasaja osas Greenberg siiski ei eksinud. 1960-70ndatel oli
üldaktsepteeritud, et disaini metodoloogia seisneb ratsionaalses
probleemilahendamises. Selle mõtteviisi üheks mõjukamaks ja
säravamaks sõnastajaks oli mitmekülgne Ameerika intellektuaal
Herbert Simon. Simoni käsitluses oli disaineri esmane ülesanne
korrektselt määratleda disainiprobleem (Simon eristas
hästistruktureeritud ja halvastistruktureeritud probleeme). Kui
disainprobleem on ära määratud, on sellest disainilahenduse
tuletamine juba ühesuunaline loogiline protsess.
Simoni
käsitlus oli oma aja laps, selles heiastuvad kõrgmodernistlik
puritaanlus, lisaks vaimustus nii toonaste biheivioismi-uuringute kui
küberneeika edusammudest. Hilisem analüütiline kriitika näitas,
et tegelikult ei eksisteeri ideaalset, Simonlikus mõttes –
hästistruktureeritud disainiprobleemi. Selle asemel tegeleb disainer
paradoksidega, vastuoluliste ülesannete kogumiga, mida pole võimalik
taandada üheks probleemiks. Kuna ei
eksisteeri üht disainiprobleemi, pole ka olemas üht
disainilahendust, on hulk võimalikke lahendusi. Milline
täpselt neist realiseerub, sõltub jumal-teab-millest.
Nn.
ratsionaalse mudeli suurimaks nõrkuseks oli, et see ei tahtnud
kuidagi sobituda reaalse disaineripraktikaga. Juba üks modernistliku
disaini isafiguure, George Nelson deklareeris 1957 aastal ilmunud
essees „Good Design. What is it for?”: „Funktsionaalsus on
ülehinnatud /.../ Disain on seisukoht, mitte vidin,” (a
statement and not a gadget). Nelsoniga eesotsas, ongi paljud
disainipraktikud ise käsitlenud oma tegevust kommunikatsioonina.
Võib
öelda, et iseenesest ei välista disaini kommunikatsioonimudel
ratsionaalse probleemilahenduse mudelit. Viimast tuleb sel juhul
käsitleda üksnes kui esimese erijuhtumit. Kommunikatsiooni
vaatepunktist veel lisaks erakordselt ebahuvitavat erijuhtumit:
probleemi lahendamisel 1) esitatakse probleem, 2) disainer annab
probleemile lahenduse. Kõik. Aga saab ju palju rohkemat:
kommunikatsioon saab olla kestev dünaamiline dialoog või debatt,
mille osapooled omavahelise suhtluse käigus omandavad aina uusi
oskusi. Lisaks veel lugematud retoorilised võimalused, mida pakub
elav mänguline dialoog. Näiteks ei pruugi disaini eesmärgiks olla
probleemi lahendamine. Saab ka vastupidi, disain võib teadlikult
probleeme esile tuua või konstrueerida täiesti uusi probleeme.
Seesugused disainipraktikad on täiesti olemas, neid on nimetatud
lõhestavaks aka disruptiivsest disainiks (disruptive
design). Tegemist on kontseptsiooniga, mida võib vaadelda
1964/2000 aasta First Things First manifestide kontekstis. FTF
teadupoolest kutsus üles (graafilisi) disainereid võtma suuremat
ühiskondlikku vastutust ning turunõudluse täitmise asemel haarama
ise initsiatiivi ühiskonna ja elukeskkonna muutmisel. Disruptiivne
disain sekkub proaktiivselt elukorraldusse, teadlikult eirates
reegleid ja seadusi, eesmärgiga muuta inimgruppide või kogu
ühiskonna käitumist. Disruptiivne disain võib kujutada endast
näiteks komplekti „vigaseid” lauanõusid, mis läbi oma
”kasutajavaenulikkuse” sunnivad einestajaid omavahelisse
suhtlusse astuma. Disruptiivse disaini alla võib liigitada näiteks
gerilja-aianduse, mis küll kaunistab keskkonda, kuid teeb seda
kirjapandud avalikku korda rikkudes.
Disaini
kommunikatsioonimudel aitab kindlasti mõista disaini paljusust:
erinevas suhtlussituatsioonis väljendume me ju erinevalt,
akadeemilises vestlusringis ühtviisi, koduses seltskonnas teisiti,
meeleavaldusel hoopis teisiti.
Ühes
jääb kommunikatsioonimudel siiski hätta: see kirjeldab hästi
disaini kui protsessi, kuid ei mõtesta disaini kui singulaarsust. Ei
ütle meile kuigi palju disainiobjekti kohta. Näiteks ei
selgita, kuidas saab üks ja sama objekt olla samaaegselt igapäevane
tarbeese ja museaalne kultuuri-ikoon.
Essees
„The Etymology of Design: Pre-Socratic Perspective” avab
arhitektuuriteoreetik Kostas Rerzidis sõna disain päritolu.
Algne, ladinakeelne designare võiks ümbertõlgituna
tähistada olukorda, kus ilmsiks tuuakse midagi, mis on tegelikult
juba olemas. Veelgi varasem kreekakeelne tüvi seob disaini
avastamisega. Justnimelt avastamise ja mitte näiteks leiutamisega.
Rerzidise
lingvistiline analüüs pakub huvitavat ainest edasiseks aruteluks.
Tema tekstist lähtuvalt saab väita, et disain ongi vastuolul
põhinev tervik: disain on küll juba olemas, kuid selleks tema
olemasoluks ei piisa, disain saab olema alles siis, kui see,
mis on, avastatakse ja esile tuuakse.
Antud
järeldus võib olla esmapilgul segadusttekitav. Tegelikult kirjeldab
see aga täpselt käesoleva kirjutise alguses esitatud olukorda:
vaatamata asjaolule, et meid pidevalt ümbritseb disainitud keskkond,
ei kipu me disaini märkama. Rerzidise keeleanalüüsi põhjal võib
spekuleerida, et antud olukord ei ole disaini toimimishäire, vaid
see ongi disaini seesmine mootor, tema dünaamika mehhaanika: olla
ühtaegu etteantud ja samas ilmneda üksnes kui erakordne. Et esemest
saaks disain, peab see ese olema midagi igapäevast ja
iseenesestmõistetavat, kuid seejuures peab antud esemel säilima
võime muutuda korrraga ka võõraks. Näiteks sünniks disain
siis, kui sa tõuseksid toolilt, kus äsja mugavalt lebasklesid ja
vaataksid sedasama tooli ühtäkki suurisilmi, võõristaval pilgul:
„Miks see nii on?!” „Mida see minust tahab?!” „Kes selle
tegi?!”. Tõsi, sellist situatsiooni on kodustes tingimustes
küllaltki raske ette kujutada, veelgi enam, esile kutsuda.
Õnneks
on produktiivse võõrandumise esilekutsumiseks olemas lai valik
kultuurilisi abivahendeid. Mõjusamad neist on näiteks valgete
seintega galeriid, koos igapäevaelust kõrgemaletõstvate
postamentide ja etikettidega, mis puulastele-tohtlastele elu sisse
loitsivad: annavad esemeile nime, sünnidaatumi, loojad. Lisaks
kataloogid, kus disainerid avavad probleeme ja teevad steitmente,
sedaviisi, täht-tähe, rea-rea pikku veelgi kasvatades distantsi
eseme ja kasutaja vahel. Või gaalad, kus võib selguda, et piip pole
lihtsalt piip, vaid on auhinnatud piip. Ja mõnikord piisab ka
hinnasildist, et tarbeeseme suhtes tekiks võõrandumistunne.
See
kõik on vajalik. Need kõik on abivahendid, mis aitavad meil märgata
seda, mis juba olemas.
Kokkuvõtteks
ja disianikuu alustuseks* – eelneva arutelu tulemusel saab öelda,
et hüüdlausete „Daisain on kõikjal!” ja „Märka disaini!”
vahel puudub vastuolu. Need on disaini kaks poolt, mis käivad kokku
nagu tik ja tak, nagu zip ja zap, nagu
abraka-dabra või
tsap-tsarap.
Niisiis,
tsap-tsarap - kõik disianikuul näitusesaali ja
gaalale asju vaatama, sest siis, abraka-dabra – saab olema
ka disain!
---------------
* artikkel ilmus esmakordselt 2014 septembri alguses
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar