teisipäev, veebruar 17, 2009

Residentuuriaruanne:

vaade luksusliku büroohoone 7.korruse ateljeesse koos John Grzinichiga

Eku, kes katsetas oma Kudumit ruumis, lisades sellele kuuldeaparaate

presentatsiooniõhtu



Tervitustega seitsmendalt korruselt!
Seitsmes korrus ehk 7.Stock on kunstnike korraldatav rakuke (artist run space) Dresdenis. Üksus ise asub DDRi aegse kontorihoone 5.- 7.korrusel: viiendal ja kuuendal korrusel paiknevad 7.Stocki kunstnike ateljeed, seitsmes korrus sisaldab projektiruumi ja ateljeed külaliskunstnikele. Hoone ülejäänud korrused on aga täis totaalset tühjust. 2003. aastal noorte arhitektide, kunstiterapeutide ja kunstnike poolt asutatud 7.Stock alustas kunstnike resideerumisprogrammiga 2007. aastal. 2008. aastal kutsuti Dresdenisse loovisikud, kes ise kunstiorganisatsioone veavad. Nii sattusid sinna ka John Grzinich ja eku MoKSist:





7. Stock on märkimisväärne nii oma tegevuse kui ka asukoha tõttu, paiknedes Dresdeni südames, baroksete turismimagnetite vahetus läheduses. Linnaisade arvates lõppes kunsti tegemine Dresdenis 18.sajandil - seda tõendavad Dresdeni reklaambuklettidest vastuvaatavad ohtrad reklaamid ja kiidukõned kohalike klassikaliste kunstimuuseumide (tükki 11!) ainulaadsusest, millest tuntumad on Gemäldegalerie Alte Meister ja Grünes Gewölbe. Mida aga reklaamides ja ajalehtedes silma ei torka, on kaasaegse kunsti platvormid. Kui aga teha kohalike kunstnike seas ristküsitlus, siis selgub, et siin on Kunsthaus Dresden, rida väiksemaid sõltumatuid galeriisid ning Helleraus isegi Euroopa Kaasaegse Kunsti Keskus.

19. saj lõpul kuni 20. saj 20ndate aastate keskpaigani oli Dresden progressiivse intelligentsi tõmbekeskus, siin katsetasid arhitektid esimese aedlinna ideed (Hellerau), siin sündis Die Brücke, siin töötasid nt Ernst Ludwig Kirchner, Otto Dix, Oskar Kokoschka, Richard Strauss, Gottfried Semper, Gret Palucca jpt. See ajajärk aga lõppes natsionaalsotsialistide võimuletulekuga. Sõja lõpus pommitasid liitlasväed Dresdeni südalinna armetult tulepommidega (loe n Kurt Vonnegut , Slaughterhouse Five).

7. Stockil on nii praktiline kui ka ideeline väljund. Kunstnikud saavad soodsalt rentida ateljeepindu linnasüdames ja samas kutsuvad nad linna külla, kas siis esinema või resideeruma, loovisikuid kogu maailmast. Vaba(üli)kooli formaadis loengud ja diskussioonid, mõnikord ka kontserdid leiavad aset vähemalt kord kahe nädala tagant.

7. Stockis on aga juba mõnda aega olnud segased ajad. Põhjus proosaline - maadejagamine hoone omaniku linnavalitsuse x osakonnaga, kellelt stuudioid renditakse ja kes tahab pidevalt ateljeede renti tõsta. Solidaarsusest Tartu tuletõrjega (vt Genklubi case) keelas ka Dresdeni tuletõrje ära avalike sündmuste korraldamise kõnealuses tornmajas - kuna hoones ei ole võimalik kasutada teist tuletõrjeväljapääsu. Kuigi meie sealviibimise ajal hakkasid asjad selginema (lepiti kokku rendis) tõmbuvad 7.stocklased siiski mõneks ajaks tagasi ja kasutavad ateljeesid vaid oma tarbeks. Seetõttu suletakse ka mõneks ajaks kunstnike residents. Tuleb loota, et Grzinichil ja Ekul ei olnud au olla viimased residentkunstnikud 7.Stockis.


Vajalikke linke:

7.Stock: http://www.stock7.de/

Jgrzinich (kus üleval ka Dresdeni helid): http://maaheli.ee

MoKS: http://moks.ee





John Grzinich ehitas 7-korruselise maja trepikotta traatidest ja mootoritest heliinstallatsiooni.


Eku veetis aega sirgeldades


Kuigi Berliin on Dresdenist paaritunnise rongisõidu kaugusel, imedes ohtralt ja jätkuvalt endasse kunstiinimesi, leidub Dresdenis siiani põnevaid kuntitegelasi. Dirk Lange (http://www.prozacco.de/)maniakaalsed fraktalitest koosnevad joonistused.


sisevaateid

Tekst eku, pildid eku ja John.
Ja muidugi tänud Kulkale!

Kommentaare ei ole: