Artishok koosseisus Liisa Kaljula ja Margus Tamm käis rõudtripil koos bussitäie graafiliste disaineritega. Pikemas plaanis oli külastada Brno graafilise disaini biennaali, lühemas plaanis põigati läbi ka Varssavist ja Viinist.
Ülemisel pildil: Brno graafilise disaini biennaali poster. Autorid: Adam Machacek ja Sebastien Bohner
Alumisel pildil: Artishoki risoom Viini muuseumikvartali välimööblil MUMOK-i ees.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Esimene peatus
Varssavi 22. plakatibiennaal
Esiteks, Varssavis Wilanówis on maailma vanim plakatimuuseum. Teiseks, Wilanówis toimub igal paarisaastal maailma vanim plakatibiennaal. Pole muidugi ime, et plakatist sai vintage just sotsialismileeri riigis, sest see tekstilist ja pildilist elementi ühendav meedium sobis priimalt sotsialistliku riigi nõudmistega, et kunst peab olema ideoloogiline, selge, lihtne - plakatlik! Seega, poputatud ja soositud meedium, mille pildilise elemendiga võis magustoiduks veidi mängida, kui soolane toit söödud - ideoloogilised nõudmised tekstilises täidetud. Ka 2010. aasta plakatibiennaali suurim õnnetus oli nn. ideoloogiline, ehk siis - sotsiaalne plakat. Tõenäoliselt tundub sellise žanri edendamine korraldajatele õilis, aktuaalne, ühiskonda laiemalt kõnetav vms. ja seetõttu on nad tubli kolmandiku ekspositsioonist täitnud moraliseerivate lihtsameelsustega.
Lühike ülevaade olukorrast ideoloogilisel võitlusväljal anno 2010:
Seoses Bushi-ajastu lõpuga on senine liider - sõjavastasus (USA pommilennukid, hitlerivuntsidega Bush, vampiirihammastega Rice jmt.) täielikult esirivist välja kukkunud ning juhtima on läinud naisõiguslus (burkadest väljapiiluvad õnnetud mosleminaised, perevägivald jne.). Samas ei tasuks sõjateemat veel täielikult maha kanda, sest ka sellel näitusel võis juba täheldada märke Obama-vaimustuse lahtumisest ja järgnevatel aastatel võib seega prognoosida sõjateema mõningast tagasitulekut. Tihedalt naisõigusluse kannul on keskkonateema (kliima soojenemine, tuumajäätmed, vihmametsade raiumine jne.) ning veidi tagasihoidlikumat, kuid seda stabiilsemat positsiooni hoiab ka fashismiteema (natsionalismi varjus pead tõstev fashism, rassivägivald jmt).
Varssavi Biennaali üldmulje oli pigem illustratsioonikeskne, jätkates sellega omaaegset kuulsusrikast Poola-Tšehhoslovakkia-DDRi plakatitraditsiooni, mis keskendus selgelt figuratiivsetele kujunditele ega huvitunud eriti abstraktsetest mängudest grid-süsteemi ja tüpograafiaga. Niimodi moodustas graafiline disain Varssavi pakti maades arvestatava vastukaalu Lääne-Euroopa modernistlikule graafilisele disainile, mille lipulaevaks sai Šveitsi-Taani-Hollandi abstraktne minimalism.
Seda, et tegemist oli ideoloogiliselt tingitud kooldumistega, näitab kasvõi see, et postsotsialistlikes maades on aina valdavamaks saanud tüpograafiakeskne plakatikunst, samas aga õitseb figuratiivne stiil edasi Ladina-Ameerikas.

Marcin Mroszczak (Poola)
tüüpiline Varssavi kooli plakat - kesksel kohal võimalikult efektne figuratiivne metafoor, kompositsioon ja tüpograafia ülikonservatiivsed

Sagmeisteri popstaarinärvist aga räägib näiteks see, et kui presidendikandidaat Obama soovis talt tellida valimisplakateid, siis teatas Sagmeister, et ta on spirituaalsel rännakul, ega kavatse seda presidendivalimiste pärast katkestada.
Lõpetuseks üks meie lemmikplakateid Varssavi biennaalilt. Nunnu ja nilbe. Nii nagu ainult jaapanlased oskavad:
---------------------------------------------------------------------------------
Järgmine peatus
Viini muuseumikvartal, Kunsthalle, MOMUK

Viini Kunsthalle programm näib 2010. aastal tiirlevat linna ja tänavakultuuri ümber, Haring`ile järgnevad Basquiat ja Banksy, New Yorgile autotööstuslinn Detroit aka Ford aka General Motors aka Chrysler townile pühendatud näitus.
-------------------------------------------------------
MOMUK pakub samal ajal vähem blockbuster programmi: näitus "Pictures on Pictures" demonstreeris modernistliku maalidiskuruse elujõudu kunstiajalugudes postmodernismile reserveeritud 20. sajandi teisel poolel. Tegemist on niisiis järjekordse huvitava üllitisega modernismi taasavastamise-trendi vaimus.
Ja kohe-kohe oli avanemas samuti modernismi altarile toodud "The Moderns. Revolutsioonid teaduses ja kunstis 1890-1935".
-------------------------------------------------------
Lõpp-peatus



Brno Biennaal on maailma vanim graafilise disaini biennaal, mis on järjepidevalt toimunud aastast 1963. Ka segastel üleminekuaastatel jätkas Tšehhi riik biennaali toetamist ja nii on endisest idabloki esindusbiennaalist sujuvalt saanud maailma üks prestiizhikamaid graafilise disaini festivale. Seda toetust - aga ka rahvusvahelist tähelepanu - oli tunda biennaali kuraatoritöös, mis oli trendikas ja nooruslik, vimkadega professionaalne, aga ka biennaali kujunduses, mis kätkes endas arvukalt suuremaid ja väiksemaid kontseptuaalseid mänge ja lihtsalt rõõmsameelset efektitsemist.




Iga riigi sektsiooni juhatas sisse vastava maa keeles pangramm (alfabeedi kõiki tähti vähemalt ühekordselt rakendav lause, mida graafilised disainerid kasutavad kirjatüüpide esitlemiseks). Eestit esindasid sel aastal Marko Kekišev, Margus Tamm, Kristjan Jagomägi, Ivar Sakk, Jaan Evart ja "Põdur Zagrebi tšellomängija Ciqo külmetas kehvas garaažis". Et eesti keeles just selline pangramm on, oli meile üllatuseks ja pani tõsiselt elu üle järele mõtlema. Vrd. näiteks: ingliskeelne "The quick brown fox jumps over the lazy dog" - "Väle ruuge rebane hüppas üle laisa koera". Või taanikeelne "Sexy qua lijf, doch bang voor 't zwempak" - "Seksika kehaga, pelgab siiski end ujumistrikoos näidata". Või prantsuskeelne "Portez ce vieux whisky au juge blond qui fume" - "Võta see pudel head vana viskit ja vii sigaretti suitsetavale blondile naiskohtunikule". Või korea keelne: "키스의 고유조건은 입술끼리 만나야 하고 특별한 기술은 필요치 않다. " - "Suudlemise juures on oluline, et huuled kohtuksid, kõik muu tuleb juba iseenesest."
Jaapan oli biennaalil üks arvukamalt esindatud maid. Jaapani popkultuur on tuntud oma infantilismi ja nunnu poolest. Näiteks allolev tüpograafia: kõigepealt alfabeedis, et saaksime aru, kuidas antud font toimib, ja seejärel juba täiesti jaburas tõlkes Katsushiko Hokusai "Laineks"!

-----------------------------------------------------------------------------------
Sümpoosion
Biennaali avamisnädalasse jäi lisaks pidevalt tiksuvatele vernissaazhidele ka rahvusvaheline sümpoosion "Kas ideedest tänapäeval piisab?" Kahepäevase sümpoosioni esinejateks olid žüriiliikmeid ja hulk disainereid üle terve kera:




Embrüonaalne alfabeet ja sellest valminud videoklipp, mis kujutab alfabeetilise loote arengut, oli niivõrd jabur, et selle klipi ostis ära New Yorgi MOMA (mille Arhitektuuri ja Disaini osakond peab olema kas peene huumorimeelega või päratult jõukas, sest omandas hiljuti ka näiteks @ sümboli)

-----------------------------------------






esindab Šveitsi uue kooli graafilist disaini, mis tõukub oluliselt ära Brockmanni ja Billi klassikalisest nn. šveitsi rahvusvahelisest stiilist. Keskmes on jätkuvalt tüpograafia, kuid kaine, lõpetatud minimalism on asendunud obsessiivse protsessikesksuse, paljukihilisuse ja fragmentaarsusega.

-----------------------------------------------------




---------------------------------------------------

------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------









--------------------------------------------------------------------------------------
Tegemist oli tõesti kogu linna hõlmava üritusega, nii et lisaks peanäitusele oli avatud hulk satelliite, mis peamiselt tegelesid graafilise disaini ajaloo ehitamisega.
-----------------------------------------------------------------
Uncanny. Surrealism and Graphic Design

------------------------------------------------------------------

Personaalia tüüpi satelliit oli sel korral pühendatud tšehhi graafilise disaini klassikule ja tüpodisainerile Jan Solperale

Selle projekti taga on põhjalik kultuurantropoloogiline infokogumistöö - muuhulgas tehti ajakirjade online-andmebaas, kuhu kõigil soovijatel oli võimalik infot ja pilte üles laadida. Tänu millele jõudsid kuraatorite ette ka täiesti marginaalsed koopiamasina-ajakirjad, ühekorra-projektid jne.
Vt. ka http://www.bigmag.cz/

Sellegipoolest oli üldmulje rabav - milline pulbitsev produktiivsus! Meil võiks samalaadseid ajakirju näppudel üles lugeda, Tšehhi puhul saab aga rääkida sajakonnast suuremast või väiksemast zinest! Peamine buum oli aga 90te esimesel poolel ning nullindateks oli enamik alternatiiv- kultuuri- ja elustiiliajakirju juba välja surnud ühiskondliku protsessi, mida sotsiaalteadustustes tuntakse termini all "new normalisation", tagajärjel.




Sellegipoolest kahju, et antud ajakirju polnud näitusekujunduskontseptsioonist lähtuvalt võimalik lapata - võimalik, et samizdat-ajakirjad oleks pakkunud anarhistlikke layouteksperimente, või vähemalt jõulist amatöörlikkust, võrreldes "pärisajakirjade" valdavalt mittemidagiütlevate ja ambitsioonitult heamaitseliste lehekülgedega - kaanekujundused olid paljudel microzinedel igatahes paljulubavad.
Ghanas kasutati kottidele ja plagudele maalitud filmiplakateid 1980ndatel VHS süsteemiga külast külla sõitvatel filmilavkadel, kuni televisiooni ja videomaki levik ning trükitud plakat selle traditsiooni välja sõid. Kunstnikud ei olnud tihti filmi ennast näinud ja lähtusid plakati loomisel filmi pealkirjas ja iseenda fantaasiast. Plakatite autoreid polnud seda postitust tehes kuskilt võtta, mistõttu allpool jäävad nimetamata nende nimed ja kolonialism jätkub.



Lõpetuseks
something completely different
Tundus juba, et Brno on maapealne paradiis, kui...
...viimasel Brno päeval...
Esmalt köitis Artishoki tähelepanu helikopter, mis rippus ühe koha peal taevas.
Kasutades kilbina pressikaarte ja relvana tšehhi keele oskust, õnnestus meil siiski politseinikest, hundikoertest ja metalltõketest mööda pääseda ning katastroofipiirkonda siseneda.
Veidi lehvitati lippe ja tatsuti tšehhi geiroki "Ja jsem gei!" saatel.
Kokkuvõttes õpetlik näide sellest, kuidas vähemuste õiguste kaitse abil saab vähemusi väga edukalt muust ühiskonnast isoleerida, ehk - poliitkorrektsus turns bad.
Loe ka Jakob Karu "Vähemuste kaitse, äärmuslik"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar