Teisipäev, september 18, 2012

Yayoi Kusama New Yorki vallutamas

Yayoi Kusama, detail Yellow Tree mööbliruumist Aich triennaalilt, Nagoya, Jaapsan, 2010. Foto http://whitney.org/Exhibitions/YayoiKusama.

Tõstke käsi, kellele tuli meelde Maile Grünbergi leekiv punapea!

Yayoi Kusama näituse plakat NY metroost, foto Anni Jürgenson_stylehurricane


Maarin Mürk palus Anni Jürgensonil (http://stylehurricane.blogspot.com/) saata New Yorkist pilte linna vallanud Kusama-maaniast ning pani lisaks Anni saadetule kokku ka ülevaate ekstsentrilise "täpi-printsessi" loometeest.

***

Lühidalt on lugu selline: Kusamast (s. 1929) pidi saama tavaline Jaapani koduperenaine, aga ta tahtis hoopis teha kunsti ning kolis 1958 New Yorki.

If I`ll make it here, I`ll make it anywhere...



NY artworldis domineeris sel hetkel veel macholik abstraktne ekspressionism ja naiskunstnikuna mitte-marginaliseeruda oli üsna keeruline. Sõbranna ja kolleeg Carolee Schneemann on meenutanud, et Kusama oli aga väga eesmärgikindel, tõeline võrgustiku-sõdalane (network-warrior), kes tegi kõik, et (oma loominguga) läbi lüüa.

Kusama maalis juba siis lõputuid täpi-võrgustikke (nn Infinity Nets) , millel oli tema labiilsele närvikavale terapeutiline mõju. Väidetavalt hakkas Kusama täppe maalima lapsepõlves nähtud hallutsinatsioonide järgi - juba tema kümneaastasena joonistatud ema portreel katavad nägu ümmargused laigud. Whitney kuraator David Kiehl on öelnud, kuidas ta kujutab ette Kusamat maalides mõtlemas: "Ma olen ikka veel siin, teen ringi, ma olen ikka veel siin, teen ringi...". Väga meditatiivne ja hulluksajav samaaegselt.

60ndatel hakkas Kusama tegelema järjest enam uue popika kunstivormiga - happeningiga, maalides oma täppe paljastele kehadele. Lisaks koondas ta enda ümber hipidest ja geidest õukonna - viimased nimetati Kusama Dancing Team. Andy Warholis nägi Kusama muuseas rivaalitseva gängi liidrit ja väitis, et tema tegi korduvaid kujundeid juba varem ning et Warhol varastas selle võtte tema käest.

Horse Play, happening Woodstockis 1967

Kusama oma rõivakollektsiooni demonstreerimas, NY, 1968

Happening Central Parkis, Alice Imedemaal kuju juures (kaasaegne imedemaa kehastamine vms), 1969

Kusama publitseeris, u 1969 (väidetavalt oli ta ise rohkem vujeristi tüüpi a la Andy Warhol).


Nö gängisõja (Kusama dramaatilises sõnastuses) võitis siis teadupärast Warhol, kes läks ajalukku nii lõputu paljundamis-võtte kui ka omale friikidest õukonna-kogujana. Vaatamata intensiivsele läbilöögi- ja tähelepanuvajadusele oli Kusama NY jaoks liiga ekstsentriline (raske uskuda, et keegi oleks 60-70ndate NY jaoks too much, aga vot siis!). Schneemann on öelnud, et Kusama oli anomaalia; nunnu laps, kes on liiga agressiivne. 1977 läkski Kusama seoses raha otsalõppemise ja kõikuva närvikavaga koju tagasi ning kolis Tokyo vabakäigu-vaimuhaiglasse. Kusama on muide selle institutsiooni tiiva all tänase päevani, kuid käib iga päev 9-18 tööl oma stuudios, mille ta on lasknud haigla lähedale ehitada.

Kusama istudes oma "Narcissus Garden`is", 1999.

Kusama lõi selle installatsiooni esmakordselt 1966.a. Veneetsia Biennaalil - või õigemini sellest väljaspool, sest ametlikku osaluskutset tal polnud. Kõigepealt proovis Kusama peegelpalle müüa 2.- dollarit tükk ja kui see tegevus ära keelati, jagas ta lihtsalt oma loomingut tutvustavaid voldikuid. Pilt: http://thegoldbookdodette.blogspot.com/2012/07/polka-dot-patterns-and-motifs-by.html

***

Kusama täppidele/mummudele/punktidele spetsialiseerunud loomingut iseloomustab obesessiivsus ja dekoratiivsus - täppe on lõputult, kõikvõimalikes suurustes ja tihedustes. Selline maniakaalsus ei piirdu loomulikult ainult kahe mõõtmega - Kusama loob skulptuure ja (peeglite abil) "lõputuid" keskkondi. Lisaks installatsioonidele ka loogilise jätkuna disaini: Kusama stuudio - või õigem oleks öelda väike vabrik - valmistab kõike alates kangastest mobiilitaskuteni.


Foto: august 2012, pärit siit: http://www.thejakartapost.com/news/2012/08/08/ap-interview-artist-kusama-sees-world-dots.html

Ning aastal 2012 on Yayoi Kusama käsil teine katse üle poole sajandi vallutada New York (ja ühe soojaga kohe ka London ja Pariis). Tundub, et seekord läheb rohkem õnneks kui 60-70ndatel. Whitney muuseumis on avatud suur Kusama retrospektiiv, Hudson River Parkis installatsioon, Kusama töö katab ka muuseumi tulevase ehituskoha konstruktsioone ning last but not least - moegurmaanid ja fashionistad saavad nautida Kusama koostöövilju Louis Vuittoni/Marc Jacobsiga.


Ettevaatust - istuda, ronida ega mängida nendel ei tohi, installatsioon on palju õrnem kui tundub! (informatsioon Whitney muuseumi kodulehelt).

Kusama hiigeltäpid sees ja väljas - Hudson River Park ja Whitney muuseum. Fotod Anni Jürgenson_stylehurricane.

Installatsioon "Fireflies" Whitneys. Iga külastaja saab numbri ja lastakse pisikesse ruumi üksinda sisse. Ruumi on täidetud peeglitega ning punaste-siniste-kollaste LED tulukestega. Külastaja seisab kitsal sillal madalas veebasseinis. Ruumis tohib olla 3 minutit, siis tehakse uks jälle lahti ja lastakse sisse järgmine. Minul tekitasid peeglid, värelev veepind ja miljonid tulukesed kiiresti kerge südamepöörituse. Muljetavaldav oli muidugi ka. Foto:
http://pictify.com/59572/fireflies-on-the-water-light-exhibit-by-yayoi-kusama

Yellow Tree katab Whitney muuseumi tulevase asukoha ehitust Meatpacking District`is. Foto Anni Jürgenson_stylehurricane

***

Jõulise kampaaniaga väljareklaamitud koostöö Kusama ja LV/Marc Jacobsi vahel tundus mulle intrigeeriv eelkõige seetõttu, et väga raske oli ette kujutada Kusama suuri, kriiskavate värvidega tehtud mumme ja peent maitsekust esindavat LV brändi. Koos. Kusama ei ole kindlasti turvaline HEA MAITSE, vaid agressiivne, pealetükkiv ja mingis mõttes ka lihtsalt täiesti maitselage. Tema võlu tuleb just tema obsessiivsusest ja totaalsusest, aga see on üsna spetsiifiline appeal. Arvestades, et LV on ka üks enam ihaletud brände laiema ringi tarbijate hulgas (LV tunnusmärgiline käekott pidevat olema kõige enam piraatselt kopeeritud), siis on tõesti huvitav ette kujutada tarbijate reaktsioone Vuittoni Kusama-maaniale. Üks viis Kusama mumme söödavamaks teha on neid ka loomulikult pisendada - ja punase-musta kombo on juba tunduvalt maitsekam kui punase-valge kombo. Millegipärast ma siiski kahtlen, et LV müüginäitajad selle ekstraordinaarse koostöö peale kasvaksid - aga kindlasti võitis LV endale juurde toetajaskonda sellest leerist, mis rõhutab kunsti ja moekunsti radade ristumise vajalikkust (iseenesest tundub see alati selline kompeksi-jutt, et "moekunst ON KA kunst"). Ja väike šokk kulub pikemas perspektiivis ühele brändile ikka ikka ära, hea järgmistel (konservatiivsematel, "tagasi juurte juurde") hooaegadel meenutada. Samas, ma ei tunne ei moetööstuse ega haute couture hingeelu, nii et kui seda postitust satub lugema kompetentsem isik, siis palun avaldage arvamust, kuidas teile Kusama+LV tundub!

Marc jacobsi uus parfüüm TÄPP. Fotod Anni Jürgenson_stylehurricane

Louis Vuittoni esinduskauplus 5 Avenüül, Kusama tõetruu kuju fashionistasid kummitamas, foto LV Facebooki-lehelt.

Foto Anni Jürgenson_stylehurricane

Näiteid Kusama-Vuittoni kollektsioonist, fotod netist.

Sarlakid Pariisis!

Louis Vuittoni esinduspood Pariisis - Kusama Nartsissose aed on tõelisuseks saanud! Foto LV Facebooki-lehelt.

Foto: http://www.contemporist.com/2012/08/30/louis-vuitton-at-selfridges-london-by-yayoi-kusama/se_300812_08/Kõige elegantsema lahendusega on pääsenud Louis Vuittoni Londoni esinduskauplus. Foto LV Facebooki-lehelt.


BONUS TRACK:
Kui teil veel silme eest ei vibreeri ega ole Kusama-küllastust, siis vaadake järgmist treilerit:



Ja lõpetuseks Yayoi Kusama jäljed tema sünnilinna Matsumoto kunstimuuseumis, pildid: http://wandering-ninox.blogspot.com/2008/05/narcissus-garden.html

NB! Coca-Cola purkide disain ülemisel riiulil!


Artikli kirjutamisel on kasutatud järgmiseid allikaid:

- http://www.ctpost.com/living/article/AP-Interview-Artist-Kusama-sees-the-world-in-dots-3770777.php#ixzz25sx8iQVT
- http://nymag.com/arts/art/features/yayoi-kusama-2012-7/
- http://bombsite.com/issues/66/articles/2192
- http://www.tate.org.uk/context-comment/articles/planting-seed


Kommentaare ei ole: