Anna-Stina Treumundi fotonäitusest “Lilli, Reed, Frieda, Sabiene, Eha, Malle, Alfred, Rein ja Mari” muljetab Margus Tamm.
Artikkel on valminud Eesti Päevalehe tellimusel.
Artikkel on valminud Eesti Päevalehe tellimusel.
Frieda ja Sabine
Anna-Stina Treumund, 2010ndad
Eha
Anna-Stina Treumund, 2010ndad
Paide naised
Jakob Livenström, 1880ndad
Talunaine
Charles Borchardt, 1860ndad
Eestlase nägu on enamasti üsna
turd, loid, ilma märkimisväärsete näojoonteta ja kahvatu; üksnes
siis, kui nad palava päikese käes töötavad, ilmub näole puna.
Tütarlapsed /.../ on veidi elavamad, hoogsamad, tööd tehes
rõõmsamad ja armastavad seejuures laulda, mida meessugu just eriti
ei tee. Kui me tahaksime selle üle kanda Tartu ümbruse naistele,
siis tuleks üht-teist maha tõmmata. Ma pole muide siin ühtegi
leidnud, kes võiks end ilusaks pidada.
Karl Ernst von Baer
loodus- ja arstiteadlane, kirjeldava
ja võrdleva embrüoloogia rajaja
Anna-Stina
Treumund on kõige järjekindlamalt queer-temaatikaga
tegelevaid noorema põlvkonna Eesti fotokunstnikke. Treumundi tööd
on esimestest näitustest peale olnud tugevalt autoportreelised, kuid
soovi korral võib tema loomingus näha mõningast liikumist üksikult
üldisele, isiklikult ühiskondlikule – näiteks dokumentaalvideos
“Women”, mis räägib Tallinnas elavatest lesbilistest emadest:
või siis töödes “Woman in the Corner” ja “Together II”,
mis läbi queer-prisma
suhestuvad koaliku kunstiajalooga. Kunstnikutegevuse kõrval on
Anna-Stiina Treumund muuhulgas organiseeinud avalikke
LGBT-lugemisgruppe
ning 2011 aastast on ta ka üks festivali Ladyfest Tallinn
peakorraldajaid.
Et
queer-temaaatika on
Eesti ühiskonnas jatkuvalt aktuaalne ja oluline, näitavad kasvõi
ongoing seadusandlikud
otsingud ja vaidlused samasooliste paaride kooselu reguleerimise
ümber. Veelgi ilmekam on, et samasoolise armastuse vastu
võtavad ägedalt sõna inimesed, kellede ametipositsioon eeldaks
tunduvalt paremat orienteerumist kaasaegses Euroopalikus
kultuuriruumis. Või inimesed, kellesse see teema üldse isiklikult
puudutama ei peaks. Üks peamis rohujuuretasandi- hirmu ja vaenu
põhjuseid näib lähtuvat rahvuslikust väljasuremishirmust.
Väikerahvusluse vulgaardarvinistlik loogika ütleb, et kes ei
paljune, sel pole ka ajalugu. Samasoolisest armastusest lapsi ei
sünni, järelikult peab LGBT olema
võõrkeha, millel pole kohta rahvuskehandi ajalooteadvuses.
Anna-Stina Treumundi fotonäituse
“Lilli, Reed, Frieda, Sabiene, Eha, Malle, Alfred, Rein ja Mari”
tegevuspaigaks on Eesti ajalugu: autor kasutab retrolikku
visuaalesteetikat, stilistika järgi paigutuvad kujutatud stseenid
19. sajandi lõppu / 20. sajandi algusesse ning pildiallkirjadena
toodud isikunimed ütlevad, et tegemist on eestlastega. Autori eelnev
kunstnikutegevus ning ka antud näitust saatev tekst instrueerib
vaatajat lugema piltidest välja “jutustamata lugusid”, lugusid
naistest, kes “elasid meestena, kes ei tahtnud alluda
ühiskondlikele normidele, naistest, kes elasid naistega”.
Treumundi jutustamistehnika puhul on huvitav, et pildid ise jäävad
autori ettekirjutatud tõlgenduse suhtes irriteerivalt passiivseteks:
ilma taustinformatsioonita võiks kujutatud stseene pidada väikesteks
poeetilisteks kuid siiski täiesti tavalisteks olmestseenideks - ilma
igasuguste seksuaalsete või soopoliitliste allusioonideta. Seda enam
omandavad antud stseenid kaasaantud lugemisõpetuse abil paranoilist
peensust ja mitmekihilisust – juhuslikkus võimendub
mitmetähenduslikkuseks, argisus peidetuseks, olmelisus intiimsuseks.
Käesoleva ekspositsiooni kõrvale on
asjakohane paigutada aastatagune väljapanek Eesti Ajaloomuseumis
“Silmapilkline ülessewõte. Eesti foto 1850–1912”. Tegemist
oli väljapanekuga, mis ajaliselt ja geograafiliselt kattub Treumundi
fotoseeriaga.
Küllap on igaühele tuttav võõristus,
mis tekib lapates vanemaid suguvõsaalbumeid. Ajaloomuuseumi
fotonäitus pakkus seda kõike kontsentreeritud kujul. Kui
vaatlusmuljed kokku võtta, siis - kogu lugupidamise juures kallite
kadunud esivanemate vastu – ajaloolised eestlased näevad fotodel
välja nagu puulased ja tohtlased. Sajanditagustel nägudel
väljendatud emotsioonid paiknevad skaalal unisest vaenulikuni.
Enamasti ollakse lihtsalt kergelt hirmunud. Päevapiltniku püütud
maarahva tuim ilme näib väljendavat pärsitud moraaliuniversumi,
mis programmeeritud vaid kümne käskluse abil. Parkunud palgeil
puudub mängu võlu, kramplik kehakeel välistab kahemõttelisuse
graatsia.
Õnneks leiab lisaks Ajaloomuuseumis
eksponeeritud masendavale visuaalsele dokumentaalmaterjalile
ajalooarhiividest ka hulga sümpaatsemaid kirjeldusi. Need pärinevad
peamiselt kirjalikest allikatest. Näiteks krahv Ludwig August
Mellini lühilugu “Zwey Frauenspersonen heirathen einander. Eine
liefländische Anekdote” (Kaks naisterahvast abielluvad omavahel.
Liivimaa anekdoot) aastast 1798. Lausa päiksekiirtena mõjuvad
samast ajastust pärinevad pastor August Wilhelm Hupeli kirjpandud
tähelepanekud oma tööst maarahvaga, kus ta mainib muuhulgas, et
“eriti pisut vanemate abielunaiste käest saab niisuguseid asju
teada, mida ise küsidagi ei söanda.” Kirjalike ajalooallikate
põhjal ei olegi Eesti ajalooline rahvuskehand sugugi nii tuim ja
tundetu, nagu fotodelt välja paistab.
Eelnevast võib järeldada, et emb
kumb, kas pilt või tekst, valetab. Nagu me teame, valetab üks pilt
rohkem kui tuhat sõna.
Kui kujutada endale ette fotosessiooni
19. sajandi lõpust, siis tegemist oli küllalt vaevalise
protsessiga. Pikki sekundeid või koguni minuteid kestev säriaeg,
mis tipnes näkkukargava magneesiumiplahvatusega ei saanudki
fotografeeritavate jaoks muud kui piinarikas ja tülpimust tekitav.
Seega on põhjust arvata, et sajanditagustel portreefotodel ilmnev
emotsionaalne piiratus väljendas ennekõike tehnoloogilist piiratust
ja kõik, mis kahemõtteline, jäi kahe kaadri vahele.
Sinna, kaadrite vahele paigutubki
Anna-Stina Treumundi fotoseeria. Treumundi retrohõnguliste fotode
näol pole seega tegemist pastiššide ega ka paralleelajalooga,
ammugi mitte rahvusliku ajaloo ümberkirjutamisega. Kõige kohasem
oleks Treumundi tegevust nimetada rahvusliku ajaloo tihendamiseks –
lavastused toovad nähtavale selle, mida nii edukalt varjavad
autentsed dokumendid – poolpoosid, vihjed ja viiped, vilavad
pilgud; saamiste, üleminekute ja katkestuste peenekoelise pitsi.
Pärast Anna-Stina Treumundi
fotolavastuste vaatamist võib uuesti kätte võtta vana
perekonnaalbumi – tõesti, see on nüüd hulga huvitavamaks
muutunud.
1 kommentaar:
olen kuskilt kuulnud, et vanadel portreedel on sellepärast kõik inimesed nii mossis ja tõsised, sest naeratamist peeti ebaloomulikuks, ebarealistlikuks - pidi ennast jäädvustama kõige tüüpilisema ilmega...
Postita kommentaar