Margus Tamm alustab kolmeosalist järjejuttu.
Pihta hakkame bandiitidest, kolmanda osa lõpuks jõuame välja jalgratturiteni.
I osa: bandiid ja piraadid
Pihta hakkame bandiitidest, kolmanda osa lõpuks jõuame välja jalgratturiteni.
I osa: bandiid ja piraadid
Mainekas Briti
sotsiaalajaloolane Christopher Hill avaldas 1985 aastal essee
“Radical Pirates?”1
Hill pakub välja hüpoteesi, et 17. sajandi, nn kuldaja Kariibi mere
piraadid polnud mitte lihtsalt kurjategijad, vaid et tegemist oli
poliitilise liikumisega. Põhjus, miks piraatide kohta öeldi hostis
humani generis –
kogu
inimkonna
vaenlased, polnud
mitte see, et piraadid röövisid ja tapsid (sest seda tegid 17.
sajandil kõik), vaid seepärast, et ajal, mil tsiviliseeritud maailm
pidas ideaalseks valitsemisvormiks absolutismi, levitasid piraadid
demokraatiat.
Bandiid
Christopher Hilli
piraatluse-käsitlus tugineb teise, samuti äärmiselt olulise Briti
ajaloolase Eric Hobsbawmi sotsiaalse banditismi (social
banditry) kontseptsioonile.2
Lausesse kokku võttes, määratleb Hobsbawm sotsiaalse bandiidina
isikut, kes seaduse silmis on kriminaal, kuid keda rahvalikult
nähakse kangelasena. Hobsbawm keskendus oma töös peamiselt
Prantsuse revolutsiooni ning tööstusrevolutsiooni aegsetele
(Hobsbawmi järgi oli tegemist kaksik-revolutsiooninga)
populaarsetele lindpriidele, kuid ta leidis, et sotsiaalse banditismi
näol on tegemist universaalse nähtusega, mille näiteid võib leida
läbi ajaloo kogu maailmast. Populaarsed kurjategijad markeerivad
ühsikondlikke murranguid, seni kehtinud tootmis- ning
allutamissuhete fundamentaalseid ümberkorraldusi, mis toovad kaasa
“uute kaotajate” laine, kuni tervete traditsiooniliste
kogukondade hävinguni välja. Sellistes oludes kerkivad löögi alla
sattunud agraarkogukondades esile robinhoodid ja pantšovillad.
Kaugeltki mitte iga
kurjategija ei saa rahvakangelaseks, mitte iga bandiit ei ole
sotsiaalne bandiit.3
Sotsiaalne bandiit pärineb kohaliku kogukonna hulgast, ta ei vali
bandiidielu vabatahtlikult ning ka lindpriina jääb ta oma
kogukonnaga tihedalt seotuks: kohalikud talunikud toetavad ning
varjavad teda ning tema omakorda järgib ka kuritegevuses küla
kirjutamata reegleid - näiteks ründab üksnes neid, keda kogukond
tajub välise repressiivse võimu esindajatena. Sotsiaalse bandiidi
tegevus on reeglina poliitliselt teadvustamatu, ta võitleb omaenda
ellujäämise nimel, ta ei püüa sõdida “süsteemiga”, tema
sihtmärgid on konkreetsed ja nö orgaanilised - tema tahab tappa
Nottinghami šeriffi või süüdata mõisahärra residentsi. Kuid,
rünnates neid, kes omavad ja kontrollivad ressursse, osutab
banditism ühtlasi vastupanu majanduslikule, sotsiaalsele ja
poliitilisele korrale ning sotsiaalse bandiidi tegevus omandab
sümboolse väärtuse.4
Rõhumist selline vastupanu ei kõrvalda, kuid näitab, et ka vaesed
ja nõrgad ei pea sugugi olema abitud ja vagurad.
Hobsbawm nimetab
sotsiaalset banditismi proto-poliitliseks organiseeritud
protestiliikumiseks, ning rõhutab, et (kuri)kuulsusrikkale ja
(anti)kangelaslikule ajaloole vaatamata on sotsiaalne banditism vaevu
enamat kui kriisi sümptom, ega kvalifitseeru revolutsiooniliseks
tegevuseks. Sotsiaalne bandiit tahab traditsioonilist õiglust, mitte
uut ja täiuslikku maailma.
*
Hobsbawmi käsitlust
on peamiselt kritiseeritud lähtuvalt tõigast, et kirjeldades
“õilsat röövlit”, tugineb ta suuresti folkloorsetele ja
ilukirjanduslikele allikatele (millede juured ei ulatu tihti
kaugemale viktoriaanliku linnakodanluse lugemislauast).5
Hobsbawm võttis kriitika teadmiseks ja mõningal määral viimistles
oma seisukohavõtte, kuid üldiselt jäi arvamusele, et kõneldes
ajaloolistest arhetüüpidest, on müüdid vähemalt samaväärne
allikas kui ajaloofaktid.
Jättes kriitika
kõrvale, saab öelda, et ühelt poolt leiab Eric Hobsbawm viisi,
kuidas käsitleda outlaw'd poliitilise subjektina, teisalt aga
on tema kirjeldatud sotsiaalse bandiidi poliitiline tegevus
ebaproduktiivne, ette läbikukkunud mäss moderniseerumise vastu.
Hobsbawmi nägemuses jääb rahvaliku kangelase ajalooliseks rolliks
võimalikult dramaatiliselt hukkuda (folklorist Graham Seali järgi
on kõige soovitatavam “hukkumine reetmise tagajärjel”6),
et seeläbi markeerida ajaloorajal kohta, kus progress mõnest
konkreetsest kogukonnast üle on sõitnud.
Röövel Rumcajs - arhetüüpne sotsiaalne bandiit
Jüri Rumm - kohalik proto-poliitik
Piraadid
Essees “Radical
Pirates?” arendab Christopher Hill Hobsbawmi käsitlust oluliselt
edasi.7
Ta mitte üksnes ei laienda võitlusvälja maalt merele, vaid
täiendus on sisuline. Hilli kirjeldatud piraadid on tunduvalt
kõrgemaltarenenumad poliitilised subjektid, kui Hobsbawmi
pastoraalsed bandiidid. Hilli piraadid ei ole moderniseerumise
hammasrataste vahele jäänud külarahvas, tema piraadid on reformide
ja revolutsioonide käivitajad, need piraadid on uue kodanluse
avangard.8
Essees käsitleb
Christopher Hill piraatluse kuldaja 17. sajandi Kariibi mere
piraadikogukondi. Teadupoolest allutasid inglased 17. sajandi keskel,
lühikest aega eksisteerinud vabariigi ehk Commonwealthi ajal
endale rea Kariibi mere saari. Hill spekuleerib, et pärast seda, kui
Inglise kodanlik revolutsioon Oliver Cromwelli surma järel kokku
kukkus ning monarhia aastal 1660 restaureeriti, põgenes hulk
poliitilisi radikaale, dissidente, kveekereid ja rantereid9
värsketesse Kariibi mere asumaadesse. Uus Maailm pakkus baasi vana
võitluse jätkamiseks. Ja kui ka kuningavõim järjest tugevdas oma
kontrolli asumaade üle, jäi lõpeks võimalus täielikult
deterritorialiseeruda ja asutada liikuvaid vabariike. Ehk siis,
mehitada piraadilaevad. “Endised radikaalid pidid kohanema
maailmaga, kus nende ideed olid kaotanud ja nende mõju lootusetult
kokku kuivanud. Piraadielu karm võrdsus võis nende jaoks olla
psühholoogiliselt vastuvõetavam kui orjatööd ekspluteeriv
ühsikond ja kuninglike lavastike karm distsipliin,” leiab Hill.10
Viiteid sellel leiab Hill kirjapanekutest, millede järgi “võis
piraatide seljas tihti näha Cromwelli Uue Armee (New Model
Army) viledakskulunud mundreid”.11
Ka väljendasid toonased Inglise kuninglikud ametnikud muret, et
“piraadid võivad püüda asutada mingisugust uut Commonwealthi.”12
Ju siis oli selliseks kartuseks põhjust.
Tõenditeks Kariibi
mere piraatide valgustuslike ideaalide kohta aga võib pidada
ajalooliste autorite kirjeldusi, kuidas piraadilaeva elukorralduse
aluseks oli meeskonna poolt kinnitatud “konstitutsioon”,
piraadikaptenid olid valitavad (ja ümbervalitavad) ning pidid oma
võimu jagama pootsmani ja tüürimehega (võimude lahusus, eksole),
saak jaotati võrdselt (või vähemalt ei olnud sissetulekute
erinevus nii drastiline kui näiteks kuninglikus laevastikus), ka
eksisteeris piraadikogukondades midagi primitiivse
sotsiaalhoolekande-süsteemi laadset. Lisaks olid piraadimeeskonnad
oma ajale ebatüüpiliselt multikultuursed, neisse kuulus nii eri
rasside kui eri usutunnistuste esindajaid. Seega – viskab Hill õhku
spekulatsiooni – ei vihatud ja põlatud piraate omal ajal mitte
seepärast, et nende eluviis oli röövellik, vaid seepärast, et
nende elukorraldus oli vaba, võrdne ja vennalik.13
Christopher Hill ise ei lähe oma sõnastustes kunagi nii kaugele,
kuid tema ideedest innustunud ajaloolane Marcus Rediker ütleb otse:
“Piraadilaevad tekitasid hirmu, sest nad kehastasid positiivset
eeskuju.”14
*
Christopher Hilli
piraatide-käsitlust on kritiseeritud kui romantiseerivat, samuti on
talle ette heidetud lähtumist pigem marksistlikust dialektikast kui
ajaloolistest faktidest.
Küllap see on nii,
kuid ühtlasi toob kriitika välja Hilli käsitluse vast kõige
suurema tugevuse. Kui Hobsbawmi sotsiaalsed bandiidid jäid
eikuhugiviivate eitustena ajaloo peavoolust välja rippuma, siis Hill
lõimib otsad uuesti kokku, tema piraadid sünnivad sünteesist.
Pigutates neid kahte
käsitlust dialektilisele raamistikule, võiks Hobsbawmi
kontseptsiooni skematiseerida viisil:
kogukond
+ traditsioonid (tees)
vs
riik
+ reformid (antitees)
--------------------
outlaw
kogukond
+
traditsioonid
(antitees)
Hilli
kontseptsioon näeb välja aga:
kogukond+traditsioonid
(tees)
vs
riik+reformid
(antitees)
-------------------
outlaw
kogukond
+
reformid
(süntees)
Võib oletada, et
justnimelt tänu töökõlbulikule dialektilisele mudelile, osutus
Christopher Hilli outlaw'de käsitlus väga produktivseks ning
uusi diskussiooniruume avavaks.
Eric Hobsbawm
... ja tema bandiidid
Christopher Hill
... ja tema piraadid
*
JÄRGNEB...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1Ilmus
kolmeosalise kogumiku “The Collected Essays of Christopher Hill”
(esmatrükk 1985) esimeses köites “Writing and Revolution in 17th
Century England”.
2Sotsiaalse
banditismi mõistet tutvustas Eric Hobsbawm uurimuses “Primitive
Rebels: Studies in Archaic Forms of Social Movement in the 19th and
20th centuries” (esmatrükk 1959), sotsiaalsele banditismile
keskendus tema teos “Bandits” (esmatrükk 1969).
3Folklorist
Graham Seal loetleb 12 nõuet, millele bandiit peab vastama, et
muutuda folkloorseks kangelaseks. Vt.: The Robin Hood Principle:
Folklore, History, and the Social Bandit, Graham Seal, Journal of
Folklore Research, Vol. 46, No. 1 (Jan. - Apr., 2009), pp. 67-89,
Indiana University Press, lk 74-75.
4Eric
Hobsbawm osutab muuhulgas Mihhail Bakunini teesile, et “kuritegu
on juba iseenesest üks revolutsioonilise aktiivsuse vorme”.
(“Bandits”, lk 178)
5Vt.
näiteks: Richard W. Slatta, Eric J. Hobsbawm’s Social Bandit: A
Critique and Revision, A Contracorriente, 2004, North Carolina State
University
6Ibid.
7Antud
väide on mõnevõrra poleemiline. Näiteks Christopher Hill ise
päris otseseid seoseid enda ja Eric Hobsbawmi käsitluste vahel ei
näinud. Essees “Radical Pirates?” kirjeldas ta põgusalt
Hobsbawmi sotsiaalse banditismi kontseptsiooni, kuid leiab, et
piraatide puhul tasub tõmmata seoseid pigem suurlinnade
libertäänliku undergroundi, kui talupojakultuuriga. Tõsi,
hilisemas teoses “Liberty Against the Law” (1996) nimetab aga
Hill piraate samas loetelus koos maanteröövlite ja
talupojasalkadega. Enamik kolmandaid autoreid aga käsitleb Hilli
ideid Hobsbawmi tööde loogilise jatkuna.
8Christopher
Hill ei olnud oma ideedega üksi ja ta ei olnud ka esimene,
Sarnaseid mõtteid oli juba aastal 1981 väljendanud noor ajaloolane
Marcus Rediker artiklis “Under the Banner of King Death: The
Social World of Anglo-American Pirates, 1716 to 1726”.
Akadeemiliselt kaalukuselt võib aga Hilli käsitlust pidada
tunduvalt olulisemaks.
Samal, 1985 aastal avaldas ka staažikas
Briti ajaloolane J. S. Bromley’s essee “Outlaws at Sea,
1660–1720: Liberty, Equality and Fraternity among the Caribbean
Freebooters”, kus ta käsitleb Prantsuse päritolu Kariibi mere
piraate, ning jõuab mitmete sarnaste mõttekäikudeni, kui Hill.
9Ranterid
on Inglise Vabariigi ajal tekkinud panteistlik sekt, mille liikmed
ei tunnustanud hierarhilist kiriku-institutsiooni ning pidasid
muuhulgas ka 10 käsu järgimist iganenuks.
10Christopher
Hill, "Radical Pirates," in Collected Essays of
Christopher Hill (Brighton, 1985), lk 26.
11Ibid.
Lk 173-174. Antud väite autentsuse osas on siiski mõningaid
kahtlusi: vt.: Gabriel Kuhn, Life Under the Jolly Roger: Reflections
on Golden Age Piracy, PM Press, 2009, lk 114-115
12Marcus
Rediker, “Liberty beneath the Jolly Roger: The Lives of Anne
Bonnyand Mary Read,” in Bandits at Sea: A Pirates Reader, ed. C.
R. Pennell (New York: New York University Press, 2001), lk 224
13Marcus
Rediker toob välja, et kaasaegsete kirjeldusel puudus
piraadilaevadel “igasugune normaalne juhtimine” ning tõlgendab
seda kui hämmeldust, mida 17. sajandil tekitas egalitaarsetel
alustel toimiv kogukond. Marcus Rediker, “Liberty beneath the
Jolly Roger: The Lives of Anne Bonnyand Mary Read,” in Bandits at
Sea: A Pirates Reader, ed. C. R. Pennell (New York: New York
University Press, 2001), lk 209
14Lavrence
Osborne, A Pirateś Progress. How the Maritime Rogue became a
Multicultural Hero. Lingua
Franca,
märts
1998
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar