Jätkub Margus Tamme järjejutt
II osa: uuringud ja utoopiad
Piraadiuuringud
II osa: uuringud ja utoopiad
Piraadiuuringud
Christopher Hilli
autoriteet muutis 17. sajandi mereröövlid 20. sajandi lõpul
salongikõlbulikuks. Piraatidele avanesid akadeemilised
diskussiooniruumid, ainest mõttelennuks oli, seda enam, et
usaldusvärseid ajalooallikaid piraatide kohta peaaegu et ei olnud.
Kas piraadid olid
proto-sotsialistid? Igatahes seilasid 17. sajandi piraadid valdavalt
punaste lippude all (laevastiku signaallipu-keeles tähendas punane
lipp rünnakuks valmisolekut; surnupealuulipp on hilisem disain.) Ja
Pariisi Kommunis ilmus ajaleht “Le Pirate”. Isegi sõna “streik”
- strike - pärineb purjelaevanduse oskuskeelest. Või olid
nad proto-anarhistid? 18. sajandi alguseks olid enam levinud mustad
piraadilipud (musta lipu signaalkeelne tähendus oli, et laeva
meeskond kannab nakkust).
Kas Kariibi mere
piraadid võitlesid valgustuse nimel? Käivitasid Inglise
kuningavõimu vastu Uues Maailmas kodanliku mässu, mida tuntakse
Ameerika Iseseisvussõjana? Asutaja Isa Benjamin Franklin kirjutas
piraate ülistavaid poeeme; ainsalt kindlalt teadaolevalt
piraadilaeva vrakilt leiti – ükskõik kui maitsetult see ka ei
kõla - vabamüürlikku sümboolikat.
Kas seejärel
imbusid demokraatlikud radikaalid laevadelt tagasi Euroopasse ja
korraldasid Prantsuse revolutsiooni? Mõnede allikate väitel
suunasid Pariisi mässavat inimmassi merelt tulnud mehed, kes
muuhulgas kasutasid rahva juhtimiseks mereväe signaallippude
süsteemi – ehk siis vehkisid mustade ja punaste lippudega. Ja kas
ka Haiti revolutsiooni mahitasid piraadid? Isesisvunud Haiti
Impeeriumi moto oli “Vabadus või surm” ja lipp mõistagi
punamust.
Kas piraadid
võitlesid orjanduse vastu? Nad röövisid orjalaevu, see on kindel,
edasise osas on erinevaid arvamusi.
Kas piraadid
võitlesid rassiliste diskrimineerimise vastu? Võib vist öelda, et
vähemalt kaudselt küll. Kui esialgu käsitleti piraadilaevalt
tabatud mustanahalisi kui varastatud kaupa ja kohtu alla negroide ei
antud, siis piraatluse kuldaja lõpul hukati kõik kinnipüütud
piraadilaeva meeskonnaliikmed, nahavärvist hoolimata.1
Mis kahjuks on tõesti üks varasemaid näiteid valgete ning
mustanahaliste võrdsest kohtlemisest uusaegses Euroopalikus
õigusruumis.
Kas see oli üks
suur ujuv geikommuun? Või tegid piraadilaevadel ilma hoopis
emantsipeerunud naised, kes “päeval röövisid laevu ja õhtul
vaaritasid oma lastele süüa,” nagu väidavad Ulrike Klausmann ja
Marion Meinzerin.2
Kas piraadid olid crossdressarid?
Kas tegemist oli subkultuuriga? Või kodanikeühendusega? Kas
egalitaarne elukorraldus pärines valgustuse filosoofidelt, või
võeti see üle hoopis vabastatud neegerorjade tribal-kultuurist?
Või olid piraadid
hoopis globaalkapitalismi avangard?
Huvitaval kombel on
piraadikogukondade oletatav demokraatlikus leidnud kinnitust just
majandusteaduslikes käsitlustes. Viimaste aastate võibolla
populaarsemad sellekohased kirjutised pärinevad majandusteadlane
Peter T. Leesonilt (kes pakub muuhulgas välja mõiste “nähtamatu
konkskäsi” - Invisible Hook). Leeson võtab
ainsaks eelduseks, et piraadid lähtusid omakasust. Nad tahtsid
võimalikult edukalt röövida. Punkt. Poliitilised ideed ja ideaalid
ei puutu asjasse. Asjasse puutuvad 17. sajandi meresõiduspetsiifika
(suured meeskonnad, pikk merelviibimine), see, et piraadilaevadel
polnud väljaspoolseid omanikke (erinevalt kauba- ja kaaperlaevadest,
mis kuulusid kompaniidele ja kuningatele) ja et piraadikogukonnad ei
saanud tugineda ametlikele institutsioonidele ning kõik
elukorralduseks vajalikud institutsioonid tuli ise otse laeval luua.
Ladusa analüüsiga3
jõuab Leeson järeldusele, et kui legaalses laevanduses valitses
brutaalne autokraatia – a la jumal taevas,
kapten laevas -, siis piraadilaevade puhul oli kõige efektiivsemaks
elukorralduse vormiks osalusdemokraatia. Konstitutsioon, valitavad ja
vahelduvad juhid ning võimude lahusus - see oli eduka röövlielu
alus.4
Piraatide
erakordselt halba mainet saab põhjendada sellega, et nende
äritegevusele tuli kurikuulsus ainult kasuks.
Aga võibolla
kasutati piraate lihtsalt ära?
Janice E. Thomsoni
1996 aastal avaldatud küllaltki mõjukas teoses “Mercenaries,
Pirates and Sovereigns: State-Building and Extraterritorial Violence
in Modern Europe” vaadeldakse piraatluse mõju rahvusvahelisele
õigusele. Järeldus on, et piraatidevastase võitluse egiidi all
suurendasid koloniaalriigid oma õiguslikku kontrolli ja
legitimeerisid globaalset sõjalist kohalolu ning kokkuvõttes oli
piraatlusel väga oluline – kuid täiesti instrumentaalne - roll
uusaegse imperialismi väljakujunemisel.
Piraatide
erakordselt halba mainet saab põhjendada sellega, et Impeeriumile
oli kasulik neid niimoodi kujutada.
Eelnevaga mõneti
sarnane on ka autoriõiguste ja piraatluse seos.
1774 kohtuprotsessis
Donaldson vs Becket nimetas Inglise kohus esmakordselt
raamatute ilma loata tiražeerimist “piraatluseks” ja
illegaalseid raamatutrükkaleid “piraatideks”. Miks just selline
sõnavalik, pole tegelikult täpselt teada, kuid on oletatud, et veel
18. sajandi lõpul oli sõna “piraat” piisavalt
mõjuv retooriline kujund, peletamaks korralikud kodanikud eemale
illegaalsest raamatuturust ja sellega seotud isikutest.5
Ehk siis,
piraatluseks nimetati autoriõiguste rikkumine seepärast, et
piraatidel oli erakordselt halb maine.
*
Praeguseks saab
rääkida omaette interdistsiplinaarsest akadeemilisest harust -
piraadiuuringud (Pirate Studies).6
Aastatuhandevahetuse paiku nimetas C. R. Pennell selle kolme peamise
allharuna poliitilis-ideoloogilist, majandusteaduslikku ning queer-
ja naisuurimust.7
Kümmekond aastat hiljem konstanteerib kirjandusteadlane Laura
Rosenthal, et piraadiuuringud kipuvad olema ebasüstemaatilised või
lausa anti-süstemaatilised ning tihti on nende puhul raske teha
vahet ilukirjandusel ja uurimusel.8
Aga see ei ole ju tingimata halb, eksole.
Kas kapten Crossdressar?
Selle poolt kõnelevad mõnede
autorite arvates asjaolud, et piraadikapten Bartholomew Roberts Roberts oli nõtke kehaehitusega, oli
karsklane, ei kasutanud vandesõnu, veel hoolsamalt kui oma sõnu,
valis oma riideid – iga lahingu jaoks koostas uue kostüümi,
ka õmbles ta ise laeva lipu ja vange piinas harva ning kui, siis mõõdukalt.
Kariibi mere Obamacare
(Leesoni järgi)
Piraatlik organisatsiooni-dünaamika
(Redikeri järgi)
Maailma esimene piraattoode
James Thompson "The Four Seasons"
Piraadiutoopiad
1990ndad teatavasti
tõid kaasa anarhistliku mõtte renessansi lääne kriitilstes
intellektuaalsetes ringkondades – põhjuseks ühelt poolt
traditsioonilise vasakpoolsuse kriis ja teisalt äratundmine, et
mitmetele poststrukturalismi kesksetele ideedele võib leida
varasemaid vasteid klassikalisest anarhistlikust poliitfilosoofiast.
1991 aastal avaldas
Ameerika post-anarhistlik9
vabamõtleja Peter Lamborn Wilson autorinime Hakim Bey10
all esseedekogu “T.A.Z.: The Temporary Autonomous Zone, Ontological
Anarchy, Poetic Terrorism.”, väljaandjaks kultuslik USA
akadeemiline kirjastus Autonomedia.11
Stiililt ja paatoselt võiks Hakim Bey esseede puhul tõmmata
paralleele selliste 1980ndate/1990ndate manifesteerivate, uue meedia
vaimustusest kantud tekstidega nagu “The Hacker Manifesto”12,
“A Cyborg Manifesto”13
või “The ABC of Tactical Media”14.
Bey sõnavõtud on fragmentaarsed, poeetilised ja krüptilised,
põimides nii erinevaid loomismüüte, anarhismiteooriat, french
philosophyt kui ka ohtralt uue meedia leksikat. Kogumiku
nimiteema - ajutised autonoomsed tsoonid - nimiteema juhatab sisse
miniessee pealkirjaga Pirate Utopias. Selles
tekstis viskab Bey õhku teadaande, et tal on piraatide kohta
“täiesti oma teooria”, lisab paar udust vihjet ja hüpleb siis
edasi järgmistele vabadele assotsiatsioonidele.
Aga ta ei
bluffinudki. 1995 aastal avaldas Peter Lamborn Wilson oma nime all
tervikkäsitluse “Pirate Utopias: Moorish Corsairs and European
Renegadoes”. Wilson, kes oli oma noorpõlve veetnud erinevates
hipikommuunides, nimetab lähteinspiratsioonina Christopher Hilli
ideed, et piraatide näol oli tegemist radikaalsete kommuunidega,
mikroskoopiliste eksperimentaalühiskondadega. Tuginedes
mitmekülgsele allikmaterjalile, kirjeldab Wilson oma raamatus
piraatide poolt asutatud linnu, mis nautisid välist tunnustust ja
sisemist vabadust ja mida Wilson nimetab Piraadiutoopiateks.
Mõistagi kirjutab
ta Kariibi mere piraatidest, aga huvitavaid näiteid leidub ka
mujalt.
Näiteks 17.
sajandil Maroko rannikul eksisteerinud Sale vabariik, kus segunesid
kristlik ja islamikultuur. Vabariigi asutajateks olid
tsivilisatsioonide konflikti renegaadid, ristiusku astunud maurid ja
islamiusku pöördunud Eurooplased. Erinevus rikastas, kaubandus
õitses, mereröövimine läks ka kenasti. Vabariigi juhtimine oli
üsna omapärane versioon parlamentaarsest demokraatiast, kehtis
usuvabadus, riigikeelena käibis Hispaania, Itaalia, Portugali,
Prantsuse ja Araabia keelte põhjal kunstlikult loodud kreoolkeel.
Sale vabariigil õnnestus suurvõimude vahel laveerida paarkümmend
aastat, aga lõpeks, 1660ndatel sõlmisid Inglise kuningas ja Maroko
sultan omavahel kokkuleppe, et see häiriv palagan rannal ära
lõpetada.
Veelgi kuulsam on
Madagaskari rannikul asunud Libertalia, mille 17. sajandi lõpul
asutasid piraadikaptenid James Misson, Thomas Thew ja Itaalia
õpetlane Caraccioli. Libertalia oli väga multikultuurne, eri
rahvaste omavahelise läbisaamise huvides käibis ka seal kreoolkeel,
mis sedapuhku kujutas endast itaalia, portugali, prantsuse, inglise,
hollandi ja Aafrika malagasi keelte segu. Kehtis usuvabadus15,
ühisomand, olulisemad otsuseid võeti vastu üldhääletusel,
juhtorganite valimised toimusid kord aastas. Wilson ise nimetab
Libertalia ühiskonnakorraldust kommunismiks või
proto-kommunismiks.16
Piraadiriigi motoks oli “Vabaduse ja Jumala nimel”, ja seda motot
rakendati, kui vaja, siis ka jõuga ja ekspansiivselt. Näiteks
kapten Missoni isiklikuks missiooniks oli orjandusevastane võitlus
ja ta jahtis Aafrikast Uude Maailma suunduvaid orjalaevu. Kättesaadud
orjadele kingiti nii vabadus kui ka Libertalia kodakondsus.
Libertaliat mainivad
mitmed ajaloolised autorid kuid mingeid jälgi seesugusest asundusest
Madagaskaril leitud ei ole, sestap peetakse Libertaliat tänapäeval
üsna üksmeelselt väljamõeldiseks. Wilson ise on seisukohal, et
kuigi tegemist on tõenäoliselt fiktsiooniga, olid jutud
Libertaliast nii laialtlevinud, et juba ainuüksi kaudse mõjukuse
tõttu ei oleks õige Libertaliat ignoreerida.
Eraldi väärib
märkimist, et Wilson/Bey kõneleb ka “maismaa-piraatidest” (ta
käsitleb Asassiinide seksti, mida ta ise nimetab Assassiinide
demokraatiaks). Seega tekib kiusatus öelda, et Wilson
jõuab ringiga tagasi maa peale, Christopher Hillist lähtudes naaseb
Eric Hobsbawmi juurde, mereröövlite juurest maanteröövlite man –
kuid tegelikult jääb üsna selgusetuks, kas või mis aspektides
saab Wilsoni “maismaa-piraatlust” samastada Hobsbawmi sotsiaalse
banditismiga.17
*
Võimalikku kriitkat
ennetas Wilson ise, kinnitades, et tema piraadiutoopiate-käsitlus
tugineb suuresti fiktsioonile (mis, nagu mainitud, on
piraadiuuringute puhul tüüpiline). Ta tõmbab sündmuste vahele
huvitavaid seoseid, tuginedes ajalisele kokkusattumisele jm
kaudsetele tõenditele, kuid päriselt tõestada ega ümber lükata
neid seoseid ei saa, sest pole juba piisavalt allikmaterjali (mis,
nagu mainitud, on samuti piraadiuuringute puhul tüüpiline).
Vaatamata asjaolule, et Wilsoni näol on tegemist
harrastusajaloolasega, leidis tema kirjapandu küllalt heatahtliku
vastuvõtu ka akadeemilisemates ringkondades ning sellele andis oma
õnnistuse teiste hulgas Christopher Hill isiklikult. Samas võib
öelda, et Wilsoni asjalik piraadi-käsitlus ei lisanud
varemkirjutatule sisuliselt kuigi palju uut. See-eest aga osutus
vägagi teedrajavaks tema piraadiutoopiatega paralleelselt
väljatöötatud ajutiste autonoomsete tsoonide (Temporay
Autonomous Zones) kontseptsioon.
Sale piraadivabariigi lipu-pluralism
Libertalia piraadivabariigi lipp
Assassiinide demokraatia peakorteri varemed
Assassiinide eluolu kohta on vähe teada. Tuntuimaks
allikaks on Itaallane Marco Polo (1254 -1324). Maadeuurija kohtus
Assassiinide esindajatega oma Hiina ekspeditsiooni alguses. Kõik sujus
viisakalt, rändaja lubati Assassinide kindluslinna, pakuti head ja paremat, nauditi tubakat. Peale seda muutuvad
Marco Polo kirjeldused ebausaldusväärseteks, kuid eufoorilisteks.
Talle väga meeldis Assassiinide juures, ta kasutab sõna “Paradiis”,
ja omade juurde naases Marco Polo omaenda kirjapaneku järgi
tiivulise ahvi seljas. Ka ülejäänud reisikiri, kaasaarvatud
Hiinas käik sisaldavad hulgaliselt kummastavaid kirjeldusi, mistõttu
on mõned hilisemad uurijad kahelnud, kas Marco Polo tegelikult ka
kunagi Hiinasse jõudis või mitte.
Peter Lamborn Wilson
... ja tema piraadiutoopiad
*
... JÄTKUB ...
----------------------------------------------------------------------------------------
1Lavrence
Osborne, A Pirate's Progress. How the Maritime Progue Became a
Multicultural Hero. Lingua Franca 1998
2Ulrike
Klausmann, Marion Meinzerin, Gabriel Kuhn (Tyler Austin and Nicholas
Levis,trans.), Women Pirates and the Politics of the JollyRoger.
Montral, 1997), lk. 62
3Vt
näiteks: Peter T. Leeson, An‐arrgh‐chy: The Law and Economics
of Pirate Organization, Journal
of Political Economy, Vol. 115, No. 6 (December 2007),
lk. 1049-1094
4Peter
Leeson rõhutab, et tema arutlus lähtub 17. sajandi ja Kariibi mere
kontekstist, ja näiteks kaasaegsete Somaalia piraatide puhul see ei
kehti.
5Salvatore
Poier, Hostis humani generis.
History of a multi-faceted word, Darkmatter Journal, 2009, Issue-5,
lk 45
6Mitte
segamini ajada selgelt praktilise suunitlusega piraatluse
uuringutega (Piracy Studies), mis tegeleb
eelkõige 21. sajandi piraatluse probleemiga (Somaalia jmt).
7C.R.
Pennell, Who Needs Pirate Heroes?, The Northern Mariner/Le Marin du
nord, VIII, No. 2 (April 1998), lk 67
8Laura
J. Rosenthal, Cultural Studies and Pirate Studies: Straight on ’til
Morning. The Eighteenth Century, vol. 53, no. 3, 2012 University of
Pennsylvania Press, lk 385
9Mõistet
post-anarhismi tuleks tõlgendada mitte kui anarhismi-järgne, vaid
kui anarhism-pluss-poststrukturalism. Termini pakkus välja Hakim
Bey aastal 1987 oma manifesteerivas tekstis “Post-Anarchist
Anarchy”.
10
“Hakim” viitab häkkimisele, “Bey” on türgikeelne vaste
tiitlile “pealik”. (Simon Sellars, Hakim Bey. Repopulating the
Temporary Autonomous Zone, Journal for the Study of Radicalism, Vol.
4, No. 2, 2010, lk 89
11Autonomedia
asutati 1974 kui ajakirja Semiotexte(e) väljaandja. Kirjastus
keskendus “radikaalsele teooriale”, provokatiivsetele
poliitfilooofidele ja uue meedia teoreetikutele, Autonomediast sai
muuhulgas ka üks peamisi Prantsuse poststrukturalistlike
filosoofide tutvustajaid Põhja-Ameerikas. Peter
Lamborn Wilson kuulus ka ise kirjastse asutajate hulka.
12The
Mentor, Hacker Manifesto, 1986
13Donna
Haraway, A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and
Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, 1985
14David
Garcia ja Geert Lovink, The ABC of Tactical Media, 1996
1518.
sajandi allikatel olid Libertalia asutajad ateistid, kuid Wilson
juhib siin tähelepanu sellise määratluse vastuolule
piraadivabariigi motoga “Vabaduse ja Jumala nimel” ning pakub et
õigem määratlus oleks deism, mis 18. sajandi kontekstis võis
tõsikristlaste jaoks ka võrduda jumalasalgamisega.
16Antud
määratlusele vaidleb vastu näiteks piraadiuurija Gabriel Kuhn,
kes väidab et Libertalia kohta kirjapandu viitab pigem Thomas
Hobbesi ideestikule ja äärmisel juhul võib Libertalia riigikorda
nimetada liberaal-demokraatlikuks, kuid kindlasti mitte
kommunistlikuks (Kuhn, lk 132-136).
17Wilson
kasutab oma piraadi-tekstides muu hulgas ka väljendit “sotsiaalsed
bandiidid”, kuid teeb seda üsna möödaminnes, avamata mõiste
sisu või viitamata Eric Hobsbawmile.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar