Disainist kirjutab Margus Tamm.
Artikkel on valminud Eesti Päevalehe tellimusel.
IKEA skandinaavialikult lakoonilise mööbli väljanägemine on pigem heas mõttes iseloomutu, küll aga on ikooniliseks saanud selle mööbli kokkupanemine. Nimelt lükkab IKEA valmisdetailidest mööbli tegemise töö enamasti tarbija kaela, andes omalt poolt kaasa vaid instruktsiooni ja kruvikeeraja. Tarbija elu see lihtsamaks ei tee. Ometi on IKEA maailma populaarseim mööbliturustaja. Järelikult ei tooda IKEA mitte kõige paremini disanitud mööbliesemeid, vaid ta toodab kõige paremini disainitud probleeme. Hoolikalt balansseeritud mööbli-puzzlesid, millede lahendamine on täpselt nii keeruline, et lisaks mööbliesemele omandab kasutaja ka isikliku saavutus-kogemuse.
Artikkel on valminud Eesti Päevalehe tellimusel.
IKEA skandinaavialikult lakoonilise mööbli väljanägemine on pigem heas mõttes iseloomutu, küll aga on ikooniliseks saanud selle mööbli kokkupanemine. Nimelt lükkab IKEA valmisdetailidest mööbli tegemise töö enamasti tarbija kaela, andes omalt poolt kaasa vaid instruktsiooni ja kruvikeeraja. Tarbija elu see lihtsamaks ei tee. Ometi on IKEA maailma populaarseim mööbliturustaja. Järelikult ei tooda IKEA mitte kõige paremini disanitud mööbliesemeid, vaid ta toodab kõige paremini disainitud probleeme. Hoolikalt balansseeritud mööbli-puzzlesid, millede lahendamine on täpselt nii keeruline, et lisaks mööbliesemele omandab kasutaja ka isikliku saavutus-kogemuse.
*
Õnnestunud
disainiks tihti peetakse midagi, mis teeb elu lihtsamaks. Kas
ongi nii lihtne?
Praegusaja
ettevõtluskultuuris, eriti loomemajanduses on kinnistunud
narratiivne retoorika: kõik tootjad on “loojutustajad”, igal
tootel on “oma lugu”. Antud sõnadekasutus võib olla juba
üleekspluateeritud (vt. nt Stefan Sagmeister: “You are not a
storyteller“), kuid selle populaarsusel on põhjus. Nimelt sobib
loojutustamine kirjeldama kaasaegset tarbimiskultuuri, kus disaini
eesmärgiks, rohkemgi kui probleemilahendamine, on tarbijaelamuse
pakkumine. Hea lugu kahtlemata pakub elamust.
Hea
lugu on huvitav. Ideaalselt lihtne probleemilahendus ei ole huvitav.
“Kangelane tappis lohe, kuna ta oli lohest tugevam,” ei ole
huvitav lugu. Disain, “mis teeb oma töö ära”, on ... okei, aga
ei enamat.
Nõnda kõneles Sagmeister
Akadeemilise
disainiuurimuse fookusesse on viimastel aastatel jõudnud
disainifilosoofia, mis läheb kaugemale pelgalt meeldiv ja kasulik
olemisest. Kõneldakse näiteks disruptiivsest (segadusttekitav,
lõhkuv, segav) disainist. Viimase all peetakse üldiselt silmas
disaini ja ühiskondlikku aktivismi ühendavaid algatusi,
gerilja-aiandusest sotsiaalkriitiliste infograafikuteni. Tegemist on
üldistusjõulisemagi kontseptsiooniga, mis võimaldab kirjeldada
disainipraktikaid laiemalt: nii saab väita, et disain ongi olemuselt
alati disruptiivne. Isegi kui tegemist lihtsa, probleemilahendusele
suunatud disaini-ideoloogiaga, kaasnevad uute lahendustega alati ka
uued probleemid. Ka kõige praktilisem uudne disainilahendus tekitab
esialgu segadust, nõuab õppimist ja omaksvõtmist.
Reklaamiuuringutes
on ilmnenud, et nö keerulisemad reklaamplakatid, mis nõuavad
pikemat lahtimõtestamist, tekitavad enamikus vaatajates kestvama ja
positiivsema emotsiooni. Disainitud sõnumi vastuvõtjas käivitub
tõlgendamise protsess, mida võiks võrrelda naudinguga heast
kirjanduslikust tekstist. Reklaami puhul oli tulemus siiski
vastuoluline: vaatajad said positiivsema elamuse ja mäletasid
reklaami, aga ei mäletanud tingimata, mida reklaamiti. Vähem
utilitaarse graafilise disaini puhul ei pruugi sellist probleemi
eksisteerida ja vaataja-kasutaja mängulusti arvestades saab tõdeda,
et lihtne disainilahendus ei ole parim lahendus.
Veelgi
kaugemale minnakse disainiuuringutes, rääkides nö külluslikust
tootekogemusest (rich product experience), mis peaks hõlmama
laiemat ampluaad emotsioone, kui üksnes positiivseid (vt. nt Steven
Fokkinga, Pieter Desmet). Ehk siis, arutelu all on, milliseid uusi
produktiivseid võimalusi avab disainis negatiivsete emotsioonide
teadlik kasutamine. See võib kõlada kummastavalt, kuid kui minna
tagasi loojutustamise-metafoori juurde, siis raskused ja tagasilöögid
ongi igasuguse narratiivse konstruktsiooni kesksed käivitajad.
Disain, mis pakub rikkalikumat kasutajakogemust, loob kokkuvõttes
positiivsema ja sügavama emotsionaalse sideme kasutaja ja
disainobjekti vahel.
Kui
tundub, et antud mõttekäik jääb liialt abstraktseks, siis
vaadatagu alguses olevat IKEA näidet:
“Kangelane
püstitas riidekapi, see oli raske, vahepeal juba tundus, et midagi
ei tule välja, aga – pikk lugu lühidalt - lõpuks sai ta sellega
hakkama. Happy End.”
Kokkuvõttes.
Rääkides
kaasajal disainist, peame me rääkima ka kasutajakogemusest. See
tähendab, et disaini puhul on fookus
asetunud tootmiselt vastuvõtule ning disain ei ole
mitte lõpuni viimistletud valmisobjekt, vaid see on narratiivne
protsess, kus disaini-tarbijal on aktiivne ja suveräänne osalus.
Sellest tulenevalt ei pea disain tingimata püüdlema ainult mugavuse
ja lihtsuse poole, kuna ka disaini kasutav inimene pole oma loomult
tingimata ainult mugav ja lihtne.
The Art of Storytelling
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar