teisipäev, veebruar 02, 2010

Näite Mäng

Hanno Soans kirjutas ühel päeval Artishokile, et sattus ammu puht lusti pärast tõlkima üht vaimukat teksti kriitika rollist....niisiis, lubage esitleda (eesriie kerkib):

Näite Mäng
frieze, kaasaegse kunsti ja kultuuri ajakiri, väljaanne nr. 118, okt. 2008, lk. 21
Autor: Jennifer Higgie
Tõlkinud: Hanno Soans


Stseen: Kell 3 öösel. Poisoned Barrel Pub, Hackney, London. Rühm sõpru tunglevad laua ümber. Meie liitume nendega alles poole vestluse pealt.



Immanuel Kant (tõsiselt)
Oscar, kogemus ilma teooriata on ju iseenesest pime, ning teooria ilma kogemuseta on tühipaljas intellektuaalne mäng.

Oscar Wilde (haigutades)
Mu kallis Immanuel, kogemus, see on kõigest meie vigade pärisnimi.

Walter Benjamin (unelevalt)
Kuid sellest hoolimata võtab igasugune inimlik teadmine ikka interpretatsiooni vormi. Igavus on meie unede kukulind, kes muneb kogemuse muna. Alles lehtede sahin ehmatab ta lendu.

Susan Sontag (ootamatu kärsitusega)
No lõpeta ära, Walter! Igavus on kõigest huvitava vastaspoolus: mõlemad sõltuvad millestki, mis on väljaspool tegelikku olukorda, ega pole etteantud situatsioonile sisemiselt omane. Ja üks viib paratamatult teiseni.

Emily Dickinson (eemalt)
Me peame sellega ettevaatlikud olema, mida me ütleme. Mitte ükski lind ei naase oma muna juurde.

Paula Abdul (veel tõsisemalt kui Kant)
Mina mõtlen, et kriitika seisneb selles, et leida midagi head ja positiivset, et pehmendada seda lööki, mis seisneb tegelikult toimuvas, elavas kriitikas.

Oscar Wilde (veelgi tõsisemalt kui Kant ja Abdul)
Kogu minu lugupidamise juures, Paula, kuid kriitika on palju olulisem kui see roll, mida sina talle omistad! Kriitika võib tühistada rassilisi eelarvamusi, rõhutades inimvaimu ühisosa, selle kõikide vormide erinevuses. Loomine jääb alati oma ajastust maha. See on kriitika, mis meid juhib.

Milan Kundera (melanhoolselt)
Jah Paula, ilma mõtlusliku taustata, mida pakub meile kriitika, muutuvad teosed üksteisest isoleeritud zhestideks, ajaloolisteks eksitusteks mis õige pea ununevad.

Frank O´Hara (jõllitades oma joogiklaasi)
Kuradi kriitikud! Nad on mu orhideede mõrvarid!

Susan Sontag (kuivalt)
Pada sõimab katelt, Frank!

Theodor Adorno (rusikaga vastu lauda lüües)
Kunst, see on maagia, mis saavutatakse läbi tõelisuse valede!

Robert Smithson (valjemini rusikaga vastu lauda tagudes)
Jumala eest, Teddy! Kunsti areng peaks olema dialektiline, mitte metafüüsiline.

Theodor Adorno (veelgi valjemini rusikaga vastu lauda tagudes)
Ära tule siin õpetama, kuidas vanaema peaks muna imema, Bob! See on ilmne, et dialektiline mõtlemine on katse murda läbi loogika ringkäenduse selle enese vahendite abil.

Rosanna Arquette (pisarsilmil)
Jah, kindlasti, kuid kriitika tegi mulle ikka vanasti eriti haiget. Enamus neist kriitikutest on pettunud kunstnikud, ja sellised kritiseerivad teiste kunsti seetõttu, et nad ei saa ise kunsti tegemisega hakkama. See on jäle elukutse. Neil võib sisimas päris õudne enesetunne olla.

Djuna Barnes (sõnu venitades)
Aga Rosanna, armastus ilma kriitikata tähendab pettasaamist.

Jean Baudrillard (suitsetades, mõtlikult)
Ma nõustun sinuga Djuna, ma olen avastanud, et negatiivsed otsused pakuvad enam rahuldust kui kiitus, eeldades muidugi, et neist lööb läbi kadedus.

Frank O´Hara (hirmunult)
Ära ehmata mind rohkem kui sa just pead, Jean!

Gertrude Stein (venitades nagu Barnes)
Kas sa tead, kuna ma ütlen sulle, et sa tead, või sa tead, kuna sa tead.

Björk (summutatud häälel, sulgede vahel)
Inglased võivad osutuda erakordselt kriitilisteks, andestamatuteks inimesteks, kuigi kriitika võib olla kasuks.

Cecil Beaton (nuuskides)
Mul on täiega halb kõrv kriitika suhtes. Isegi kui ma olen loonud lavakujunduse, mis mulle meeldib, hakkab mulle ikka kõrva, kuidas üks naine kostümeeritute viimasest reast ütleb, et temale sinine ei meeldi.

Gertrude Stein (jõllitades Björki)
Björk kuule, ameeriklased on väga sõbralikud ja vägagi umbusaldavad ja sellised need ameeriklased juba kord on ja see ärritab alati välismaalasi, kes nendega peavad tegemist tegema, et nad on nii sõbralikud, et kuidas saavad nad olla nii kahtlustavad ja samas nii sõbralikud, aga nii see asi juba kord on.

Clement Greenberg (nagu Mooses, kes lööb lahku Punase mere veed)
Meil võib olla erimeelsusi, kuid me pole loodud erinevaks. Kui sa minuga ei nõustu, oled sa eksiteel.

Björk (ikka veel summutatud häälel)
Mis sa porised, Klemm!

Rosalind Krauss (rangelt)
Oma võimetuses aduda, et selle „ajalugu“ on perspektiivis, minu isiklikus perspektiivis – mis aga on üksnes üks vaatepunkt – on modernistlik kriitika kaotanud igasugu umbusu, selle suhtes mida ta näeb enesestmõistetavana, kuna selle kriitiline intelligents on loobunud olemast ettevaatlik selle suhtes, mida võetakse etteantusena.

Gertrude Stein (eriti rangelt)
Juurviljaaed näib alguses nii paljulubavana, kuigi lõpuks vähehaaval selgub, et see ei kasvatagi muud kui juurvilju, mitte midagi muud kui juurvilju.

Lawrence Sterne (metsik läige silmis)
Kõikidest üminatest, mis selles ümisevas maailmas ümisetakse – võib ehk silmakirjalike ümin olla küll kõige hullem –kuid kriitika ümin on kõige piinarikkam!

Winston Churchill (peaaegu igavledes)
Oeh, võtke end kokku. Kriitikaga polegi ehk võibolla võimalik nõustuda, kuid see on hädavajalik. See täidab samu funktsioone nagu inimkehas valu. See tõmbab tähelepanu ebatervislikule asjade seisule.

Robert Smithson (sardooniliselt)
Jess! Ja eksitused ja ummikteed tähendavad ju mõnedele kunstnikele sedavõrd palju enam kui ükski probleem.

James Elkins (ohates)
Kui me selle teemaga juba tegeleme, kas on ehk keegi märganud, et kõik ettepanekud kriitika kriisi asjus on sündinud nostalgilisusest?

Dominic Eichler (tahtlikult noogutades)
See on tõsi, nii tõsi. Meil on tõeline vajadus suurema valvsuse, või vähemalt kreatiivse iseteadvuse järele, viidates ammusurnud kunstnikele ja kirjanikele.

Noel Coward (haigutades)
No palun väga! Enamik reaktsioone kriitikale üksnes toetavad seda, kui häiriv ning ehmatav on see, kui palju inimesi on shokeeritud aususest ja kui vähesed on shokeeritud pettusest.

Dan Fox (juurdlevalt)
Tead sa, mis mind tõsiselt häirib, Noel?

Noel Coward (ootamatult kelmikalt)
Daniel, noooh, ma anun sind, ütle?

Dan Fox (siiramalt kui Kant, Abdul ja Wilde)
Minus on vaikselt maad võtmas kahtlus, et paljude kriitikute jaoks on kriitika justkui paralleelne lisategevus nende tegeliku loomingulise ambitsiooni kõrval: näiteks, et kirjutada leidlik romaan, mille tegevus toimub Suurbritannia ülemineku foonil detsimaalsele valuutasüsteemile 1971 aastal.

Charles Baudelaire (urisedes)
Oh jummel küll! Te olete kõik eksiteel! Kriitika on sündinud just kunsti üsast. Keele oskuslik kasutamine on nagu mingit sorti tõrjemaagia.

Andy Warhol (chillilt)
Chuck, kui sa vaatad midagi piisavalt kaua, siis kaotab see niikuinii kõik oma tähenduse, nii et kelle asi see on?

Sylvester „Sly“ Stallone (veelgi chillimalt kui Warhol)
Mina kuulan sind, Andy. Ma tegelesin täiega kaasaegse kunsti ostmisega, kuid ma olen otsustanud sellest kõigest lahti saada. Asi pole selles, et nagu see poleks suurepärane kunst, vaid et pigem on mul ootamatult toimunud meeleolu muutus ja ma tahaks pöörduda tagasi 17. ja 18. sajandi meistrite juurde.

EESRIIE




Jennifer Higgie on „frieze´i“ kaastoimetaja. Ta tahaks vabandada kõigi ees, keda ta on ekslikult tsiteerinud.

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Hanno, tõlgi veel midagi, eksju!


Kati

Indrek ütles ...

Kui on võetud juba tõlkida, siis tuleks see Artishok ise ilu tegija rubriigis nüüd ära kah lavastada. Või teeme hoopis kuuldemängu.

kiwanoid ütles ...

ma olen midagi sarnast lugenud aga siis toimus vestlus kronoloogiliselt lääne filosoofia ajaloo põhjal et a la platon alustas ja derrida umbes lõpetas

Anonüümne ütles ...

http://www.youtube.com/watch?v=OymGV0EZzsY

Taavi