esmaspäev, august 06, 2007

Roosad poisid ArtDepoos

Chintis Lundgren, kuldsed poisid ja ArtDepoo galerii
foto Janno Lepind

ArtDepoo galeriis on veel mõni nädal avatud Chintis Lundgreni maalide näitus „Partenaire de la vie gay”. Äärmiselt õigel ja aktuaalsel ajal (peagi toimub Tallinnas homoparaad!) eksponeeritud näitusel jätkab kunstnik 2006. aastal alguse saanud gay temaatikat. Võrreldes Draakoni galerii keldrisaalis toimunud näitusega „Maagiline teater. Sissepääs maksab mõistuse”, on ArtDepoos eksponeeritud tööd teinud visuaalsest küljest kvalitatiivse hüppe. Suuremat tähelepanu on pööratud detailide ja üksikasjade väljamaalimisele, grimasside ilmekusele ja ruumimulje tekitamisele. Samuti on gayde kõrval maalidel koha sisse võtnud elunäinud, vananevad drag queenid.


Gay temaatika ilmus Chintise töödesse pärast seda, kui tema müütilis-realistlik muusa palus ennast ja oma sõpru pildistada. Poseerivad ja edvistavad modellid olid niivõrd inspireerivad, et kunstnik otsustas neid kasutada ka oma maalidel. Nii sai alguse visuaalselt atraktiivsete maalide seeria, mis muutub järjest nüansseeritumaks ja stiilipuhtamaks. Kollased, roosad ja helesinised kandiliste peadega poisid on paigutatud pehmete tepitud seinte või kahhelplaatidega kaetud ruumidesse, millega kunstnik on vabalt manipuleerinud. Ruumis puudub õige perspektiiv, kohati puudub ruumilisuse tunne. Kuid materjalide iseloom on edasi antud suure hoolikusega, kunstnikule näib meeldivat tegeleda eelkõige detailide ja pisinüansside edasi andmisega. Ka näoilmed on kõigil tüüpidel erinevad, kellel üllatunud, kellel nördinud või kuri nägu.

Chintis Lundgren peab ennast ise visuaalseks kunstnikuks, kontseptualismist või sümbolismist on asi kaugel. Tema maalid, mis tõusevad esile oma erksavärviliste, hoolikalt läbimõeldud kompositsioonidega räägivad enda eest. Kuigi tema töödelt võib leida küllaldaselt realistlikult välja maalitud esemeid nagu õun, kell, telefonitoru jne., millele psühhoanalüüsi meetodite abil leiaks mustmiljon varjatud tähendust, omavad need esemed Chintise jaoks vaid tähendust kompositsioonilises plaanis, toetades maalipinnal valitsevat harmooniat või segadust. Ka kõverad kellaseierid, mille võiks kohe paigutada sürrealismi vanameister Salvador Dali mõju alla, on kõverad aga hoopis sellepärast, et kunstnikule lihtsalt meeldivad viltused ja kõverad jooned.

Nagu enamustele noortele kunstnikele, on ka Chintis Lundgreni teele ette sattunud mitmeid suuri mõjutajaid, alates Matissest lõpetades Salvador Daliga. Kunstnik ise peab aga oma kõige olulisemateks mentoriteks oma õppejõude Peeter Allikut ja Andrus Joonast Academia Grata päevilt. Tasakaalustatud kompositsioonist ja maalipinnale langenud valgusest ja materjalide viimistlemisest võibki näha vihjeid Peeter Alliku maalidele. Ka Jüri Arraku stiilimõjusid on mõned vaatajad Chintise töödest välja lugenud.

Chintise edevalt koketeerivatele maalidele panevad kirsi vahukooretordi peale poeetiliselt täidlased tööde pealkirjad. Üks stiilinäide „Neljapäev hüsteerilises trankvilisaatoris ehk täpselt kolmkümmend kuus päeva enne eemaldumist”.


Maris Takk

"Neljapäev hüsteerilises trankvilisaatoris ehk täpselt kolmkümmend kuus päeva enne eemaldumist" 2007, õli, lõuned

"Mida kaugemale ma oma jutuga jõudsin, seda rohkem tõmbus Sergei Pavlovichi nägu pilve" 2007, õli lõuend

"Drama Queeni magus melanhoolne mahedus" 2007, õli, lõuend

"Kuldse poisi kolmekskehastumine kesköise dinee käigus" 2006, õli, lõuend

"Kuldse poisi umbusklik paranoia pühapäevahommikuste hullutoapiknikute suunas viibib vaikuses" 2006, õli, lõuend

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

misasi on trankvilisaator???

chintis ütles ...

trankvilisaator on absoluutne pehmete seintega ruum kus toimub rahustav rõhumistegevus